سامانه جامع آموزش خصوصی

تفاوت معلم مدرسه با معلم خصوصی در چیست؟

Shape Shape
Shape
Shape
Shape

تفاوت معلم مدرسه با معلم خصوصی در چیست؟

شاید برای شما نیز این سؤال پیش آمده باشد که معلم خصوصی با معلم مدرسه چه تفاوتی دارد. معلم خصوصی همان‌طور که از نام آن پیداست به‌طور شخصی به محضر دانش‌آموز می‌رود و مباحث درسی را به او آموزش می‌دهد. در حالیکه معلم مدرسه طبق برنامه‌ای که مدرسه به او می‌دهد به تدریس دانش‌آموزان می‌پردازد. بنابراین این دو از نظر رویکرد آموزشی و وظایف خود تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در این مقاله سعی داریم تا در مورد تفاوت معلم مدرسه با معلم خصوصی مطالبی را بیان کنیم. اگر می‌خواهید بدانید که معلم مدرسه با معلم خصوصی چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند تا انتها با سایت عربشاهی همراه باشید.

تفاوت‌های معلم مدرسه و معلم خصوصی

همان‌طورکه همگی می‌دانیم معلم مدرسه به دانش‌آموزان یک کلاس در مدرسه در ساعات خاصی آموزش می‌دهد. معلم خصوصی فردی است که به دانش‌آموز به‌صورت خصوصی و تک نفره درس می‌دهد. در واقع تدریس خصوصی مکملی برای کلاس‌های درسی مدرسه است. در ادامه به تفاوت‌های معلم مدرسه و معلم خصوصی می‌پردازیم.

تفاوت در تعداد دانش‌آموز

معلم خصوصی به یک یا چند دانش‌آموز آموزش می‌دهد در حالیکه معلم مدرسه به 20 تا 30 دانش‌آموز در یک کلاس درس می‌دهد. باید دانست که تعداد دانش‌آموزان در کیفیت آموزش نقش به‌سزایی دارد. هر چه تعداد دانش‌آموزان بیشتر باشد توانایی معلم در آموزش و کنترل کلاس کاهش پیدا می‌کند. و هر چه تعداد کمتر باشد (مانند کلاس معلم خصوصی) کیفیت آموزش و کنترل معلم بر دانش‌آموز بیش‌تر است.

تفاوت در رویکرد آموزش

رویکرد آموزشی معلم مدرسه و معلم خصوصی با یکدیگر تفاوت دارد. از آنجایی که تعداد دانش‌آموزان معلم خصوصی کمتر است می‌تواند برنامه‌های آموزشی متناسب با نیاز دانش‌آموز را داشته ‌باشد. در واقع معلم خصوصی برنامه آموزشی خود را بر اساس نقاط ضعف و نیازهای دانش‌آموز برنامه‌ریزی می‌کند. یک معلم مدرسه برنامه مشخصی از طرف مدرسه دریافت می‌کند و متناسب با آن به همۀ دانش‌آموزان درس می‌دهد. معلم مدرسه نمی‌تواند نیازهای همۀ دانش‌آموزان کلاس را بشناسد به همین دلیل طبق برنامه‌ای کلی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد.

تفاوت در نحوۀ درس دادن

نحوۀ درس دادن معلم مدرسه و معلم خصوصی نیز با یکدیگر متفاوت است. معلم مدرسه به‌دلیل تعداد زیاد دانش‌آموزان باید سعی کند مطالب را طوری توضیح دهد که همگی دانش‌آموزان در هر سطحی بتوانند آن را درک کنند. اما معلم خصوصی با توجه به شناختی که از دانش‌آموز خود دارد می‌تواند بر اساس نیاز او مباحث را آموزش دهد. در مدرسه معلم مجبور است از یک سیستم آموزشی ثابت پیروی کند و نمی‌تواند منابع مختلف آموزشی و روش تدریس منعطفی داشته باشد. باید گفت که داشتن یک روش آموزشی ثابت برای دانش‌آموزان مناسب نیست اما معلمان مدرسه به‌دلیل تعداد زیاد دانش‌آموزان و نیز محدودیت زمانی نمی‌توانند روش‌های آموزشی مختلفی داشته باشند.

تفاوت در کیفیت آموزش

بدون شک کیفیت آموزش معلم خصوصی نسبت به معلم مدرسه بیشتر است. زیرا معلم خصوصی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بتواند نقطه‌ضعف‌های دانش‌آموز خود را بشناسد و آن‌ها را برطرف کند. در واقع معلم خصوصی وظیفه دارد دانش‌آموز را از نظر درسی قوی کند و به موفقیت بیشتر برساند. اما معلم مدرسه به‌دلیل تعداد زیاد دانش‌آموزان نمی‌تواند به هر یک از آن‌ها آموزش لازم را بدهد. معلم مدرسه به‌دلیل کمبود وقت و شلوغی کلاس مجبور است طوری مطلب را توضیح دهد که همگی بتوانند آن را درک کنند. در بیشتر موارد دانش‌آموزان با گوش دادن به معلم مباحث درسی را یاد می‌گیرند؛ اما عده‌ای نیز هستند که با توجه در کلاس نیز مطلب را نمی‌فهمند. معلمان مدرسه به‌دلیل داشتن یک روش آموزشی ثابت و محدودیت در زمان نمی‌توانند مطالب را آن‌طور که باید به دانش‌آموزان آموزش دهند. به همین دلیل کیفیت آموزش آن‌ها نسبت به معلمان خصوصی پایین است.

تفاوت در محیط کاری

از دیگر تفاوت‌های معلم مدرسه با معلم خصوصی محیط کاری آن‌ها است. معلم مدرسه فقط در محیط مدرسه به دانش‌آموزان آموزش می‌دهد. اما معلم خصوصی می‌تواند در هر مکانی که دانش‌آموز می‌خواهد برای آموزش او اقدام کند. اغلب معلمان خصوصی در خانه دانش‌آموز، کتابخانه یا مکان‌هایی که دانش‌آموز در نظر دارد به او آموزش می‌دهند.

تفاوت در ساعات کاری

ساعت کاری معلم خصوصی با معلم مدرسه متفاوت است. معلمان خصوصی ساعت کاری مشخصی دارند آن‌ها در طول سال تحصیلی روزانه شش یا هفت ساعت در محیط کلاس به دانش‌آموزان درس می‌دهند. اما ساعت کاری معلمان خصوصی بعد از مدرسه و یا در تعطیلات آخر هفته است. دانش‌آموز می‌تواند در هر ساعتی که بخواهد معلم خصوصی را به خانه بیاورد و سؤالات خود را از او بپرسد. ممکن است دانش‌آموز یک روز قبل از امتحان دچار مشکل  شده باشد در این صورت می‌تواند به‌راحتی به معلم خصوصی خود دسترسی داشته باشد. در صورتی که معلم مدرسه نمی‌تواند در هر زمانی در دسترس دانش‌آموزان خود باشد و به ابهامات آن‌ها پاسخ دهد. معلم خصوصی می‌تواند بنا به خواست دانش‌آموز حتی روزهای تعطیل نیز به تدریس بپردازد. اما معلم مدرسه تنها در روزهای مشخصی که تعطیل نیستند می‌تواند در مدرسه حضور داشته باشد.

انعطاف‌پذیری

از نظر انعطاف‌پذیری تفاوت معلم مدرسه با معلم خصوصی در این است که معلمان مدرسه قابلیت انعطاف آموزشی و زمانی ندارند. معلم مدرسه تنها یک روش تدریس را برای دانش‌آموزان به کار می‌گیرد و برنامه و ساعت مشخصی را برای آموزش دارد. در حالیکه معلم خصوصی انعطاف‌پذیر است و می‌تواند روش‌های آموزش خود را متناسب با نیازهای دانش‌آموز تنظیم نماید. یک معلم خصوصی می‌تواند برنامه آموزشی و ساعات کاری خود را بر اساس خواستۀ دانش‌آموز تغییر دهد.

تفاوت درآمدی

درآمد معلم مدرسه با معلم خصوصی متفاوت است. باید بدانید که معلمان خصوصی بیشتر از معلم مدرسه در طول سال درآمد دارند و دستمزد آن‌ها ساعتی حساب می‌شود. باید این نکته را ذکر کرد که عوامل مختلفی از جمله تجربه، تحصیلات و شهرت می‌توانند بر حقوق معلم خصوصی تأثیر بگذارند. از جمله عواملی که می‌تواند بر حقوق معلمان مدرسه تأثیر بگذارد، موقعیت جغرافیایی است. حقوق معلمان مدرسه‌ای که در مناطق سخت کار می‌کنند نسبت به معلمانی که در موقعیت بهتری تدریس می‌کنند، مقداری بیشتر است.

مدیریت کلاس

از دیگر تفاوت‌های معلم خصوصی و معلم مدرسه نحوۀ مدیریت کلاس توسط آن‌ها است. همان‌طور که پیش‌تر بیان شد تعداد دانش‌آموزان در کلاس مدرسه زیاد است. دانش‌آموزان مدرسه از نظر رفتاری متفاوت هستند به همین دلیل کنترل و مدیریت آن‌ها نیازمند مهارت‌های مدیریتی زیادی است. زمانی که تعداد دانش‌آموزان کم باشد به‌راحتی می‌توان با آن‌ها ارتباط برقرار کرد و در نتیجه مدیریت کلاس ساده‌تر خواهد بود. معلمان خصوصی مدیریت بیشتری بر کلاس درس خود دارند و می‌توانند بیشتر انرژی خود را به آموزش اختصاص دهند و از زمان بهترین استفاده را داشته باشند.

تفاوت در پشتیبانی فردی

معلم خصوصی وظیفه دارد در تمام طول تدریس خود در فضای کلاس خصوصی از دانش‌آموز پشتیبانی کند. در واقع پشتیبانی معلم خصوصی به‌معنی برطرف کردن تمامی سؤالات و مشکلات دانش‌آموز است. دانش‌آموز ممکن است ابهامات زیادی در مورد مباحث مختلف داشته باشد که محیط مدرسه نتواند پاسخگوی آن‌ها باشد. معلم خصوصی می‌تواند در محیطی آرام و بدون محدودیت زمانی ابهامات و مشکلات درسی دانش‌آموز را برطرف کند.

تفاوت در استفاده از منابع

معلم‌های مدرسه در استفاده از منابع مختلف محدودیت دارند. معلمان مدرسه باید بر اساس برنامه مدرسه تدریس کنند و از منابع آموزشی معینی استفاده کنند. در حالی که معلمان خصوصی می‌توانند از منابع مختلف آموزشی استفاده کنند و برنامه خاص خود را داشته باشند. در واقع باید گفت یک معلم خصوصی برنامه آموزشی خود را دارد و بر اساس تجریه و مطالعات خود برنامه‌ریزی می‌کند. دست معلم خصوصی در انتخاب منابع مختلف باز است و می‌تواند منابع گوناگون را با یکدیگر تلفیق کند و تدریسی جامع داشته باشد.

سخن پایانی

معلم خصوصی و معلم مدرسه تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارند. از تفاوت‌های اصلی این دو این است که معلم مدرسه به تعداد دانش‌آموزان بیشتری آموزش می‌دهد. در حالیکه معلم خصوصی اغلب به یک یا دو نفر درس می‌دهد. از جمله تفاوت‌های دیگر معلم مدرسه با معلم خصوصی می‌توان به رویکرد آموزش، نحوۀ درس دادن، کیفیت آموزش، انعطاف‌پذیری، مدیریت کلاس و پشتیبانی فردی اشاره کرد. در این مقاله تفاوت‌های معلم خصوصی با معلم مدرسه را بیان کردیم. امیدواریم با مطالعۀ این مطلب توانسته باشید تفاوت این دو را به‌درستی درک کنید. برای دسترسی به معلم خصوصی در همه مقاطع و مباحث می‌توانید از سایت استاد عربشاهی استفاده کنید.

برچسب:

اشتراک گذاری:

مشاوره رایگان و انتخاب کلاس

Shape