سامانه جامع آموزش خصوصی

معرفی رشته هوشبری | هر آنچه باید بدانید

Shape Shape
Shape
Shape
Shape

معرفی رشته هوشبری | هر آنچه باید بدانید

آشنایی با رشته هوشبری

رشته جذاب و پرطرفدار هوشبری شاخه‌ای از علوم پیراپزشکی به حساب می‌آید. دانش‌آموختگان این رشته با وسایل بیهوشی و کاربرد آن‌ها آشنا می‌شوند. باید این نکته را بدانیم که هوشبری با بیهوشی تفاوت دارد و کارشناس هوشبری به پزشک متخصص بیهوشی در اتاق عمل کمک می‌کند. هوشبری از رشته‌هایی است که طرفداران زیادی دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی رشته هوشبری بپردازیم. اگر به‌دنبال اطلاعات جامعی در مورد این رشته هستید این مطلب از سایت عرب‌شاهی را دست ندهید.

معرفی رشته هوشبری

رشته هوشبری از زیرشاخه‌های رشته‌های پیراپزشکی به‌شمار می‌رود که تا چند سال اخیر تنها در مقطع کاردانی ارائه می‌شد. اکنون امکان تحصیل برای علاقه‌مندان این رشته در مقطع کارشناسی پیوسته در همۀ دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشور فراهم است. شیوه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی این رشته از طریق آزمون سراسری و به‌صورت متمرکز است. دانشجویان رشته هوشبری در طول دوران تحصیل خود واحدهای تئوری، عملی و کارآموزی را در مراکز درمانی می‌گذرانند. رشته هوشبری یک تیم درمانی را کامل می‌کند و مراحل بهبود بیمار در اتاق عمل را سرعت می‌بخشد. هدف از رشته هوشبری این است که فارغ‌التحصیلان آن بتوانند به‌عنوان دستیار همراه متخصصان بیهوشی در اتاق عمل حضور داشته باشند و انجام وظیفه کنند. کارشناسان رشته هوشبری باید توانایی شناسایی و کار کردن با دستگاه‌های بیهوشی، اندازه‌گیری گازهای موجود در خون و نیز تنظیم آن‌ها و استریل نمودن این دستگاه‌ها را داشته باشند.

تفاوت هوشبری با بیهوشی

ممکن است تصور کنید که هوشبری همان بیهوشی است اما باید بدانید که کارشناسی رشته هوشبری با بیهوشی متفاوت است. بیهوشی از جمله تخصص‌های رشته پزشکی است. افرادی که پزشکی عمومی را به پایان رسانده‌اند آزمون تخصص می‌دهند و در صورت کسب رتبه لازم در رشتۀ متخصص بیهوشی پذیرفته می‌شوند. اما هوشبری یکی از دوره‌های آموزش عالی از شاخه‌های پیراپزشکی محسوب می‌شود. کارشناس هوشبری وظیفه دارد به‌عنوان دستیار به پزشک بیهوشی کمک کند و تابع دستورات او باشد. باید دانست که هوشبری و بیهوشی از نظر کار و تحصیل و درآمد با هم بسیار متفاوت هستند.

وظیفه کارشناس هوشبری چیست؟

یک هوشبر درد بیمار در حین عمل جراحی و پس از آن را آرام می‌کند. کارشناس هوشبری به پزشک متخصص بیهوشی در اتاق عمل کمک می‌کند. هوشبر دستگاه‌ها، تجهیزات و داروهایی که برای بیهوش نمودن بیمار لازم است را استریل و آماده می‌کند. یک هوشبر پس از اینکه بیمار به هوش می‌آید نیز مراقبت‌های لازم را از او به عمل می‌آورد. از دیگر وظایف هوشبر این است که در طول عمل علائم حیاتی بیمار همچون ضربان قلب، نوار قلب، تنفس و فشار خون او را کنترل می‌کند. تزریق کردن سرم یا خون به بیمار در حین عمل نیز کار کارشناس هوشبری است. در واقع باید گفت که هر اتاق عملی نیازمند یک هوشبر است. گروه هوشبری شامل یک متخصص بیهوشی و هوشبر است. رابطۀ میان هوشبر و متخصص بیهوشی به‌مانند رابطۀ میان پزشک و پرستار است. وظیفه هوشبر این است که وسایل و داروهای موردنیاز اتاق بیهوشی و دستگاه‌های بیهوشی را آماده‌سازی کند. رگ‌گیری و مانیتورینگ قلبی نیز از وظایف یک هوشبر است. هوشبر مدیریت بیمار در طول جراحی را برعهده دارد. باید ذکر کرد که متخصص بیهوشی در حین انجام عمل حضور ندارد و هوشبر باید متخصص بیهوشی را در صورت بروز هر گونه مشکلی مطلع نماید.

کارشناسی هوشبری

کارشناسی هوشبری یکی از دوره‌های آموزش عالی از شاخه‌های پیراپزشکی به‌شمار می‌آورد. هدف از کارشناسی رشته هوشبری تربیت نیروی‌های کارآمدی است که بتوانند به‌عنوان دستیار متخصص بیهوشی در اتاق عمل وظایف خود را انجام دهند. کارشناسان بیهوشی تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های آناتومی، پرستاری، فیزیولوژی و دیگر زیرشاخه‌های علوم پزشکی امکان ادامه تحصیل را دارند. درصورت قبولی کارشناسان بیهوشی در هر کدام از این رشته‌ها در مقطع کارشناسی ارشد وظایف آن‌ها تغییر می‌یابد و از رشته هوشبری خارج می‌گردد. باید ذکر کرد که ادامه تحصیل در رشته هوشبری تا مقطع دکترا امکان‌پذیر نیست. دانشجویان دوره کارشناسی طی دوره آموزشی خود، روش‌ها، تجهیزات، نحوه کار کردن با وسایل را می‌آموزند. همچنین با اصول جدید مراقبت از بیماران بیهوش در عمل‌های جراحی عمومی، تخصصی و بخش مراقبت‌های ویژه و اورژانس آشنا می‌شوند. کارشناسان هوشبری در این دوره نحوه مراقبت از بیماران در مراحل گوناگون بیهوشی را به‌شکل عملی و نظری فرا می‌گیرند.

بازار کار و شرایط شغلی رشته هوشبری

همان‌طور که بیان شد هوشبرها انجام کارهای مربوط به اتاق عمل را بر عهده دارند. هر بیمارستانی به تعدادی هوشبر نیاز دارد. دانشجویان این رشته از ترم آخر می‌توانند در برخی کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند. این رشته در مقایسه با رشته پرستاری شیفت شب سبک‌تری دارد. با افزایش یافتن هر روزه تعداد بیمارستان‌ها و عمل‌های جراحی مختلف می‌توان گفت که فارغ‌التحصیلان این رشته آینده روشنی خواهند داشت. فارغ‌التحصیلان رشته هوشبری می‌توانند در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، مراکز جراحی، کلینیک‌ها و مراکز فوریت اورژانس فعالیت داشته باشند. باید این نکته را بیان کرد که کارشناسان رشته هوشبری باید زیر نظر متخصص بیهوشی فعالیت داشته باشند و اجازه فعالیت به‌صورت مستقل ندارند. در واقع کارشناسان رشته هوشبری نمی‌توانند به‌مانند برخی رشته‌های دیگر چون بینایی‌سنجی، مامایی و فیزیوتراپی مطب تأسیس نمایند.

حقوق و درآمد رشته هوشبری

حقوق هوشبری در مقایسه با دیگر رشته‌های پزشکی کمتر است. درآمد هوشبری بستگی به این دارد که در کجا مشغول به کار شوند. اگر در بخش دولتی کار کنند حقوقی بر طبق قوانین دولتی دریافت خواهند کرد. اگر در بخش‌ خصوصی فعالیت داشته باشند بسته به توافقی که با مدیر مجموعه خواهند داشت حقوق دریافت می کنند. عوامل مختلفی چون نوع و اندازه سازمان، سطح تحصیلات، تخصص و تجربه، شرایط بازار کار و محل کار بر درآمد این رشته تأثیرگذار هستند.

رشته هوشبری مناسب چه افرادی است؟

رشته هوشبری برای کسانی که از روابط عمومی خوبی برخوردار هستند مناسب است. دانشجویان رشته هوشبری باید بتوانند به‌خوبی بیمار را از مراحل بیهوشی خود آگاه کنند. افرادی که قصد دارند وارد این رشته شوند باید تحمل و طاقت فراوانی داشته باشند. این افراد به دلیل اینکه در اتاق عمل کار می‌کنند، باید تحمل دیدن صحنه‌های ناخوشایند و خونریزی را داشته باشند. به‌همین دلیل اگر علاقه‌مند به تحصیل در این رشته هستید باید تحمل زیادی داشته و قوی باشید. دستیاران هوشبری زیر نظر متخصص بیهوشی به فعالیت می‌پردازند و به همین دلیل باید تابع نظرات و دستورات متخصص بیهوشی باشند و بدون دستور گرفتن از او و خودسرانه کاری انجام ندهند. این رشته برای افرادی که همواره رویای پزشک شدن را در سر داشته‌اند و رتبه مناسب را به دست نیاورده‌اند مناسب است.

مزایا و معایب رشته هوشبری

از جمله مزایای رشته هوشبری این است که با وجود اینکه در اتاق عمل فعالیت می‌کند و شاهد عمل است؛ اما در مقایسه با رشته‌های پزشکی و پرستاری کاری تمیزتر دارد. و از آلودگی‌های احتمالی موجود در اتاق عمل در امان است. همان‌طور که بیان شد هوشبران در اتاق عمل مشغول به کار هستند و به همین دلیل در محیطی آرام و به دور از شلوغی کار می‌کنند. از معایب این رشته استرس و اضطراب بسیار زیاد آن است. هوشبران همواره نگران وضع بیمار هستند. این افراد با جان انسان‌ها سرو کار دارند. از دیگر معایب این رشته حقوق پایین آن است که موجب نارضایتی بسیاری از هوشبران شده است.

ادامه تحصیل در رشته هوشبری

این را بدانید که در رشته هوشبری امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا وجود ندارد. و فارغ‌التحصیلان کارشناسی این رشته می‌توانند برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در برخی از زیرشاخه‌های رشته علوم پزشکی ادامه تحصیل دهند. از جمله زیرشاخه‌های علوم پزشکی که کارشناسان رشته هوشبری می‌توانند در آن به ادامه تحصیل بپردازند موارد زیر را می‌توان نام برد:

مهندسی پزشکی (بیوالکتریک، زیست مواد) اپیدمیولوژی، اقتصاد بهداشت، ارزیابی فناوری سلامت، انفورماتیک پزشکی، ارگونومی، آمار زیستی، پرستاری مراقبت‌های ویژه و…

کلام آخر

رشته هوشبری بهترین انتخاب برای کسانی است که علاقه زیادی به رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی دارند و رتبه خوبی کسب نکرده‌اند. اما همچنان توجه داشته باشید که این رشته بسیار پرمتقاضی است. برای انتخاب این رشته حتما از مشاور انتخاب رشته کمک بگیرید. رشته هوشبری یکی از رشته‌های پیراپزشکی محسوب می‌شود و دانش‌آموختگان آن می‌توانند به‌عنوان دستیار متخصص بیهوشی به فعالیت بپردازند. این رشته با رشته بیهوشی تفاوت دارد. از جمله وظایف هوشبری مراقبت از بیمار قبل از بیهوشی و پس از آن است. در این مقاله با ارائه مطالبی به معرفی این رشته پرداختیم. امیدواریم با مطالعۀ این مطالب توانسته باشید این رشته را بهتر بشناسید.

برچسب:

اشتراک گذاری:

مشاوره رایگان و انتخاب کلاس

Shape