سامانه جامع آموزش خصوصی

مقاومت در برابر درس خواندن در دانش‌آموزان

Shape Shape
Shape
Shape
Shape

مقاومت در برابر درس خواندن در دانش‌آموزان

مقاومت در برابر درس خواندن دانش‌آموزان

مقاومت در برابر درس خواندن یکی از چالش‌هایی است که امروزه برخی از دانش‌آموزان با آن مواجه هستند. مقاومت دانش‌آموزان در برابر درس خواندن دلایل مختلفی دارد. از جمله دلایلی که دانش‌آموزان در برابر مطالعه مقاومت می‌کنند می‌توان به نداشتن انگیزه کافی برای درس خواندن، وجود حس ناامیدی و مشکلات روحی اشاره کرد. در این مقاله در صدد هستیم در مورد مقاومت در برابر درس خواندن در دانش‌آموزان مطالبی را بیان کنیم. اگر شما نیز با مشکل مقاومت در برابر درس خواندن مواجه هستید این مطلب را از سایت عرب شاهی از دست ندهید.

دلایل مقاومت در برابر درس خواندن

مقاومت در برابر درس خواندن یکی از مشکلاتی است که برخی از دانش‌آموزان با آن درگیر هستند. بعضی از دانش‌آموزان به‌دلایلی انگیزه کافی را برای درس خواندن ندارند و در برابر مطالعه دروس از خود مقاومت نشان می‌دهند. در ادامه دلایلی که ممکن است موجب مقاومت دانش‌آموزان در برابر مطالعه شود را بیان می‌کنیم.

نداشتن مدیریت زمان

یکی از دلایل عدم مطالعه در دانش‌آموزان ممکن است نداشتن مدیریت زمان برای مطالعه باشد. عدم توانایی مدیریت زمان در مطالعه برای دانش‌آموزان سبب می‌شود تا نتوانند زمان مناسبی را برای درس خواندن در نظر بگیرند. برخی از دانش‌آموزان ممکن است به‌دلیل استفاده بیش از اندازه از اینترنت، نداشتن خواب کافی و خستگی در برابر درس خواندن مقاومت کنند. بنابراین نداشتن مدیریت زمان و برنامه‌ریزی مناسب برای مطالعه یکی از دلایل مقاومت آن‌ها در برابر مطالعه می‌تواند باشد.

احساس ناتوانی و ناامیدی

یکی از دلایل عدم علاقه دانش‌آموزان به مطالعه وجود نوعی حس ناتوانی و ناامیدی است. وجود حس ناتوانی و ناامیدی در دانش‌آموز ممکن است به دلایل گوناگونی رخ دهد. به‌عنوان مثال ممکن است در زمان گذشته در درس موردنظر موفقیت لازم را کسب نکرده باشد. به همین دلیل دچار نوعی ناتوانی و ناامیدی می‌شود و در برابر درس خواندن مقاومت می‌کند. در این صورت این حس در او تقویت می‌شود که تمام تلاش‌های او بیهوده خواهد بود. زمانی که دانش‌آموز تمام تلاش خود را برای درسی به کار می‌گیرد اما نتیجه‌ای مطلوب برای او حاصل نمی‌گردد. در این صورت ناامید شده و احساس ناتوانی به او دست می‌دهد. در واقع در این شرایط او اعتماد به‌نفس خود را از دست داده و ترجیح می‌دهد که دیگر مطالعه نکند تا دچار یاس نشود.

ترس از استرس و اضطراب

گاهی اوقات دانش‌آموز ممکن است نتواند با فشار و استرس درس‌ها و امتحانات به‌خوبی مقابله نماید. در این صورت  تصور می‌کند که نخواندن درس بهتر از این است که فشار روانی ناشی از استرس و اضطراب را تحمل نماید. در واقع دلیل عدم مطالعه و مقاومت در برابر درس خواندن ممکن است ترس از استرس و اضطراب ناشی از نتیجۀ درس خواندن او باشد.

وجود مشکلات روحی و روانی

برخی از دانش‌آموزان ممکن است به‌دلیل مشکلات خانوادگی یا اجتماعی روحیه لازم برای درس خواندن را نداشته باشند. وجود مشکلات خانوادگی مانند درگیری پدر و مادر یا مشکلات مالی در خانواده ممکن است انگیزه دانش‌آموز برای درس خواندن را کاهش دهد. والدین باید نسبت به روحیه فرزندان خود آگاه باشند و به آن‌ها در برطرف کردن مشکلات روحی کمک کنند.

روش‌های تدریسی نامناسب

گاهی نحوه تدریس معلم موجب می‌شود تا دانش‌آموز از درس موردنظر فاصله بگیرد و در برابر مطالعه آن از خود مقاومت نشان دهد. در واقع به کارگیری روش‌های تدریس نامناسب و نادرست می‌تواند دانش‌آموز را از درس و مطالعه زده کند. معلمان بدانند که برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان باید از روش‌های تدریسی نوین و مناسب با روحیه دانش‌آموزان استفاده کنند.

تحت فشار قرار گرفتن توسط والدین

یکی دیگر از دلایل مقاومت دانش‌آموزان در برابر درس خواندن این است که آن‌ها توسط والدین خود تحت فشار قرار می‌گیرند. برخی از والدین فرزندان خود را برای کسب موفقیت بیشتر تحت فشار قرار می‌دهند. به‌عنوان مثال انتظاری فراتر از توانایی او برای درس خواندن دارند و همین موجب عدم علاقه او به درس خواندن می‌شود. گاهی نیز رفتار نامناسب آن‌ها با فرزند خود برای مطالعه موجب می‌شود تا در برابر درس خواندن مقاومت کنند. در این صورت والدین باید نیازهای فرزندان خود را درک کنند و با روش‌های صحیح آن‌ها را به درس خواندن علاقه‌مند نمایند.

ضعف در پایه تحصیلی

یکی از دلایل مقاومت دانش‌آموزان در برابر درس خواندن ضعف در پایه تحصیلی است. ضعف در پایه تحصیلی موجب می‌شود تا دانش‌آموز مطالب قبلی را به‌درستی یاد نگرفته باشد. در این صورت دانش‌آموز با حجمی از دروس یاد گرفته نشده روبه رو می‌شود به همین علت انگیزه‌ای برای درس خواندن ندارد. اگر با این مشکل روبه رو هستید از والدین خود کمک بخواهید و برای تقویت پایه تحصیلی خود تلاش کنید.

وجود مشکلات جسمی و خستگی

گاهی دانش‌آموز به‌دلایل گوناگونی مانند نداشتن برنامه‌ریزی مناسب یا ساعات مطالعه زیاد دچار خستگی می‌شود. خستگی جسمی و روحی سبب بی‌انگیزه شدن او نسبت به مطالعه می‌گردد. برای رفع خستگی باید برنامه‌ریزی درستی داشته باشید و با شیوه‌های درست درس خواندن آشنا شوید. ورزش نمودن و در نظر گرفتن زمانی برای تفریح و استراحت از نظر روحی و روانی شما را شاداب می‌کند و می‌توانید انگیزه کافی را برای درس خواندن به دست آورید.

چگونه دانش‌آموزان را به مطالعه تشویق کنیم؟

روش‌های زیادی برای تشویق دانش‌آموزان به درس خواندن وجود دارد. والدین باید با فرزندان خود ارتباط خوبی داشته باشند. اگر به‌دنبال درس خواندن فرزندان خود هستید سعی کنید با خشونت و اجبار با او رفتار نکنید. اگر در برابر درس خواندن مقاومت می‌کند دلایل او را بشنوید و آن‌ها را برطرف کنید. ممکن است شیوه تدریس یا رفتار معلم موجب عدم علاقه و مقاومت او در برابر درس خواندن شده باشد. گاهی نیز عدم توانایی ذهنی موجب می‌شود تا دانش‌آموز نسبت به درس خواندن بی‌انگیزه باشد. بنابراین پدر و مادر باید با فرزند خود گفت‌وگو کنند و مشکلات موجود را بررسی و حل نمایند. سعی کنید انتظار زیادی از فرزندان خود نداشته باشید و آن‌ها را با دیگران مقایسه نکنید. داشتن انتظارات بیش از حد از دانش‌آموز موجب تحت فشار قرار گرفتن او و در نهایت مقاومت در برابر درس خواندن در آن‌ها می‌شود. والدین باید با شناخت روش‌های یادگیری دانش‌آموزان، آن‌ها را به درس خواندن تشویق کنند.

راهکارهایی برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان

یکی از علت‌های اصلی مقاومت دانش‌آموزان در برابر درس خواندن این است که آن‌ها انگیزه کافی برای درس خواندن ندارند. انگیزه یک حس خوب و انرژی‌بخش است که افراد را به انجام کارها تشویق می‌کند. گاهی اوقات به‌دلایل مختلفی دانش‌آموز انگیزه کافی برای درس خواندن ندارد. در این حالت باید راه‌های مؤثری را برای ایجاد انگیزه در خود به کار بگیرید تا بتوانید با انرژی خوب درس بخوانید. روش‌های زیادی جهت ایجاد انگیزه برای درس خواندن وجود دارد در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • بر روی یک کار تمرکز کنید: زمانی که چند کار را با هم انجام می‌دهید نمی‌توانید به‌درستی تمرکز کنید. در این صورت دچار استرس و اضطراب می‌شوید و نمی‌توانید هیچ یک از آن کارها را به‌خوبی انجام دهید. سعی کنید زمانی را برای مطالعه در نظر بگیرید و در آن زمان فقط به مطالعه بپردازید.
  • از نظر جسمی و روحی خود را تقویت نمایید: یکی از دلایل مقاومت در برابر درس خواندن این است که از نظر جسمی یا روحی خسته هستید. سعی کنید تغذیه مناسبی داشته باشید و با ورزش کردن و تفریح‌های مناسب روحیه خود را تقویت کنید. اینگونه انگیزه کافی را برای درس خواندن پیدا می‌کنید.
  • برنامه‌ریزی داشته باشید: داشتن برنامه‌ریزی سبب می‌شود تا زمان خاصی را برای مطالعه در نظر بگیرید و به‌طور منظم به تحصیل خود برسید. داشتن برنامه منظم برای درس خواندن، تفریح، استفاده از اینترنت و… سبب می‌شود تا با حجم زیادی از درس مواجه نشوید. و اینگونه بتوانید در طول یک هفته یا یک ماه تمام درس‌های خود را به‌خوبی مطالعه کنید.

سخن پایانی

برخی از دانش‌آموزان به‌دلایلی انگیزه کافی برای مطالعه ندارند و در برابر درس خواندن مقاومت می‌کنند. مقاومت در برابر درس خواندن در دانش‌آموزان دلایل زیادی دارد. از جمله علت‌هایی که دانش‌آموزان در برابر درس خواندن مقاومت می‌کنند می‌توان احساس ناتوانی و ناامیدی و روش‌های تدریس نامناسب را نام برد. در این مقاله علت‌های مقاومت دانش‌آموزان در برابر درس خواندن را ذکر کردیم. امیدواریم با استفاده از روش‌های ایجاد انگیزه بتوانید انگیزه کافی برای درس خواندن پیدا کنید و در تحصیل خود موفق باشید.

برچسب:

اشتراک گذاری:

مشاوره رایگان و انتخاب کلاس

Shape