سامانه جامع آموزش خصوصی

معرفی رشته داروسازی

Shape Shape
Shape
Shape
Shape

معرفی رشته داروسازی

معرفی رشته داروسازی

داروسازی یکی از رشته‌های پرطرفدار علوم تجربی است. افراد علاقه‌مند به تحصیل در این رشته باید در کنکور سراسری علوم تجربی شرکت کنند. رشته داروسازی علمی است که در زمینه تولید دارو و اثرات آن بر روی بدن انسان و موجودات زنده به فعالیت می‌پردازد. در این مقاله سعی داریم به معرفی رشته داروسازی بپردازیم. اگر شما نیز از جمله علاقه‌مندان این رشته هستید و می‌خواهید در مورد آن اطلاعاتی به دست آورید این مقاله را از سایت عرب‌شاهی دست ندهید.

آشنایی با رشته داروسازی

رشته داروسازی یکی از رشته‌های پرطرفدار علوم تجربی است که در میان داوطلبان کنکور طرفداران بسیاری دارد. هدف از رشته داروسازی تحقیق و طراحی داروها و چگونگی تولید و استفاده از آن‌هاست. دانشجویان این رشته به تحقیق و مطالعه در مورد اثرات داروهای مختلف بر روی بدن انسان و حیوانات می‌پردازند. این رشته به درمان بیماری‌های موجود و افزایش سلامت جامعه کمک بسیاری می‌کند. برای ورود به رشته داروسازی باید رشته علوم تجربی را در دبیرستان انتخاب کنید و پس از آن در آزمون سراسری شرکت نمایید. این رشته از جمله رشته‌هایی است که می‌توان بدون کنکور از طریق دانشگاه‌های آزاد به تحصیل در آن پرداخت. رشته داروسازی شامل دکترای عمومی و دوره تخصصی است.

دوره عمومی این رشته حدود 5 الی 6 سال به طول می‌انجامد و دوره تخصصی آن 2 تا 3 سال طول می‌کشد. داروسازی دارای 211 واحد است. دانشجویان باید در مرحله اول 180 واحد را بگذرانند و در مرحله دوم 31 واحد از آن را طی نمایند. از جمله دروس تخصصی این رشته می‌توان به مدیریت در داروسازی، داروسازی صنعتی، کارآموزی داروخانه و… اشاره کرد.

رشته داروسازی برای چه کسانی مناسب است؟

یکی از ویژگی‌های رشته داروسازی این است که دروس حفظی آن حجم زیادی دارند. باید گفت که بیشتر درس‌هایی که دانشجویان این رشته در دوران تحصیل  با آن سر و کار دارند دروس حفظی هستند. از دیگر دروس این رشته، شیمی است که دانشجویان باید در ترم‌های ابتدایی آن را به شکل گسترده بگذرانند. بنابراین اگر دارای حافظه خوبی هستید و به درس شیمی علاقه دارید رشته داروسازی می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. این رشته مناسب کسانی است که علاقه به ارتباط با مردم دارند و از مهارت کافی برای برقراری ارتباط با دیگران برخوردار هستند.

در واقع به‌دلیل اینکه اغلب فارغ‌التحصیلان این رشته در داروخانه‌ها مشغول به کار می‌شوند باید ارتباط خوبی با بیماران داشته باشند. این رشته مناسب کسانی است که صبر و حوصله کافی برای گذراندن دوره طولانی تحصیل در آن را دارند. اگر به تحقیق و پژوهش و کشف ساختارهای جدید علاقه دارید رشته داروسازی رشته مناسبی برای شما خواهد بود.

وظایف داروساز

داروساز وظایف گوناگونی دارد. داروساز می‌تواند در داروخانه مشغول به کار شود و یا در پژوهشگاه‌ها و بخش‌های تحقیقاتی فعالیت نماید. بر همین اساس نیز وظایف متنوعی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

وظایف داروساز در داروخانه

  • پذیرش نسخه: یکی از وظایف داروساز پذیرش نسخه پزشک و آماده کردن داروهای تجویز شده برای تحویل به بیماران در داروخانه است.
  • مشاوره به بیماران: مشاوره دادن به بیماران در مورد تهیه داروهای مناسب و نحوه مصرف صحیح داروها از نظر زمان، میزان مصرف و عوارض آن‌ها از دیگر وظایف داروساز است.
  • مدیریت و نظارت بر عملکرد کارکنان داروخانه: کنترل و بررسی وضعیت کارکنان داروخانه از وظایف داروساز است.
  • بررسی موجودی داروهای داروخانه: نظارت بر موجودی داروهای داروخانه و تهیه داروهای موردنیاز از دیگر وظایف مهم داروساز به‌شمار می‌رود.
  • همکاری نمودن با شرکت‌های بیمه در زمینه بیمه خدمات درمانی در داروخانه‌ها از جمله وظایف داروساز است.

وظایف داروساز در بخش‌های تحقیقاتی و پژوهشگاه‌ها

  • انجام پژوهش‌های علمی بر روی کشف و ساخت داروهای جدید در پژوهشگاه‌ها وظیفه داروساز است.
  • نظارت بر اجرای درست فعالیت‌های آزمایشگاهی و تولید داروها در واحدهای تولیدی دارو
  • بررسی و نظارت بر کیفیت داروها
  • آموزش چگونگی استفاده از داروها و اثرات آن‌ها به کارکنان و داروسازان داروخانه‌ها و نیز بیمارستان‌ها
  • کنترل فعالیت‌های داروخانه‌های بیمارستانی و شخصی و شرکت‌های تولید و توزیع دارو و دیگر بخش‌های دارویی (در مشاغل دولتی)
  • نظارت بر وضعیت بازار دارویی کشور (در مشاغل دولتی)

بازار کار رشته داروسازی

رشته داروسازی بازار کار خوب و درآمد بالایی دارد. باید بیان کرد که بازار کار این رشته امروز در مقایسه با گذشته بسیار گسترده‌تر شده است. اغلب افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند می‌توانند در آینده به جایگاه خوب و درآمد عالی برسند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند درکارخانه‌های آرایشی بهداشتی، صنایع داروسازی، درمان و آموزش پزشکی، فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی در کارخانه‌های داروسازی و… مشغول به کار شوند. میزان درآمد داروسازانی که در بخش خصوصی مشغول به کار هستند به میزان تخصص، سطح تحصیلات و سابقه آن‌ها بستگی دارد و درآمد داروسازانی که در بخش‌های دولتی به فعالیت می‌پردازند بر طبق قانون مدیریت خدمات کشوری است.

گروهی از داروسازان نیز با کسب مجوزهای لازم به‌صورت مستقل به تأسیس داروخانه اقدام می‌کنند. درآمد این گروه از داروسازان با توجه به میزان فعالیت، نوع خدمات و میزان مشتری متفاوت است. به‌طور کلی درآمد این رشته در داخل ایران به‌صورت میانگین چیزی در حدود 15 میلیون و بیشتر است. بازار کار این رشته هیچ محدودیتی برای بانوان ندارد. خانم‌ها نیز مانند آقایان می‌توانند پس از گذراندن دوران تحصیل و کسب مدرک این رشته وارد بازار کار شوند. رشته داروسازی یکی از رشته‌های پرطرفدار علوم تجربی در میان خانم‌ها است. این رشته به‌دلیل درآمد بالا از رشته‌های مورد علاقه آقایان به‌شمار می‌رود. باید گفت که گرچه این رشته در میان خانم‌ها بسیار محبوب است و علاقه‌مندان خاص خود را دارد؛ اما قسمت مهمی از بازار کار آن همچنان در دست آقایان است.

مزایا و معایب رشته داروسازی

بدون شک طرفداران رشته داروسازی پیش از ورود به این رشته به‌دنبال اطلاعاتی در زمینه مزایا و معایب آن هستند. آشنایی با مزایا و معایب این رشته موجب می‌شود تا با دید باز این رشته را انتخاب کنید. در ادامه مزایا و معایب این رشته را ذکر می‌کنیم.

مزایای رشته داروسازی

  • فعالیت فیزکی کمی دارد
  • فضای کاری تمیزی دارد
  • امکان فعالیت مستقل دارد
  • دارای تنوع شغلی است و می‌توان در بخش خصوصی و دولتی در آن مشغول به کار شد
  • بازار کار و درآمد عالی دارد
  • دارای امنیت روانی است
  • کاری انعطاف‌پذیر است

معایب رشته داروسازی

  • فعالیت زیاد فکری و در نتیجه خستگی فراوان
  • مدت زمان تحصیل طولانی
  • استرس و فشار کاری زیاد
  • وجود رقابت گسترده در آن و تلاش برای حفظ جایگاه
  • دشواری در به خاطر سپردن و تسلط بر ویژگی و نام داروها
  • رقابت شدید برای ورود به دانشگاه و قبولی سخت
  • دروس سخت و جذابیت کم

آیا رشته داروسازی طرح اجباری دارد؟

در پاسخ به این سؤال باید گفت که بله این رشته به‌مانند دیگر رشته‌های پزشکی دارای طرح اجباری است. دانش‌آموختگان رشته داروسازی باید پس از پایان دوره تحصیل خود به مدت دوسال طرح اجباری را بگذرانند. باید این نکته را ذکر کرد که دوره طرح اجباری مشمول حقوق می‌شود. فارغ‌‌التحصیلان آقا در صورتی که دارای کارت پایان خدمت یا معافیت دائم و عدم ورود به تخصص باشند باید بلافاصله طرح اجباری را بگذرانند.

مهارت‌های لازم برای موفقیت در رشته داروسازی

افرادی که وارد حیطه داروسازی می‌شوند باید دارای مهارت‌ها و ویژگی‌های فراوانی باشند. از توانایی‌هایی که برای موفقیت در این رشته لازم است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • داشتن مهارت در یادگیری زبان انگلیسی
  • توانایی برقراری ارتباط با دیگران
  • علاقه به پژوهش و تحقیق
  • علاقه به علوم تجربی و دروس ریاضی و فیزیک و زیست‌شناسی
  • صبر و حوصله زیاد

ادامه تحصیل در رشته داروسازی

دانشجویان رشته داروسازی می‌توانند برای تحصیل در مقاطع بالاتر دکتری تخصصی این رشته اقدام نمایند. مقطع دکتری تخصصی رشته داروسازی 3 تا 4 سال به طول می‌انجامد و 40 واحد درسی دارد که اکثر سهم آن به پایان‌نامه تعلق می‌گیرد. دانشجویان این رشته پس از نوشتن پایان‌نامه باید به دفاع از طرح خود بپردازند. از جمله گرایش‌های تخصصی پایان‌نامه این رشته می‌توان به نانو فناوری دارویی، کنترل دارو، شیمی دارویی و… اشاره کرد.

یکی از آزمون‌های مهم انتخاب رشته داروسازی آزمون علوم پایه است. دانشجویان این رشته بعد از یادگیری دروس پایه باید در آزمون علوم پایه شرکت کنند. پس از به‌ دست آوردن نمره قبولی در این آزمون وارد دوره بعد یعنی آموزش دروس تخصصی و اصلی می‌شوند. علاوه‌بر آزمون علوم پایه دانشجویان باید در سال‌های پایانی تحصیل خود در آزمون کارورزی شرکت کنند. درصورت شرکت در آزمون کارورزی اجازه حضور در دوره‌های کارورزی را خواهند داشت.

تحصیل در رشته داروسازی در خارج از کشور چگونه است؟

اغلب دانش‌آموختگان رشته داروسازی به ادامه تحصیل در کشورهای خارجی علاقه‌مند هستند. به‌دلیل اینکه رشته داروسازی یک رشته پژوهشی به‌شمار می‌رود، کشورهای توسعه‌یافته گزینه خوبی برای مهاجرت و ادامه تحصیل در این رشته هستند. در خارج از کشور دانشگاه‌های برتری در زمینه رشته داروسازی فعالیت دارند. از جمله این دانشگاه‌ها می‌توان دانشگاه هاروارد، آکسفورد، کمبریج، تاتینگهام، تورنتو، کالیفرنیا، جان هاپکینز، کارولینای شمالی و موناش را نام برد.

کدام دانشگاه‌ها در ایران رشته داروسازی دارند؟

بر طبق آنچه که در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری کنکور آمده است. پذیرش در رشته داروسازی در دانشگاه‌های دولتی (روزانه)، ظرفیت مازاد و نیز پردیس خودگران امکان‌پذیر است. پذیرش دراین رشته در دانشگاه آزاد اسلامی نیز به دو صورت آزاد و پردیس خودگردان صورت می‌گیرد. باید این نکته را ذکر کرد که این رشته در هیچ یک از دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام نور و نوبت دوم ارائه نمی‌شود.

کلام آخر

داروسازی یکی از رشته‌های محبوب و پرطرفدار علوم تجربی است. این رشته یکی از رشته‌های دکتری عمومی به‌شمار می‌رود که دارای 6 سال درس دانشگاهی و 2 سال طرح اجباری است. رشته داروسازی دروس حفظی فراوانی دارد و  ورود به آن به حافظه خوب و مهارت کافی در زمینه زبان انگلیسی نیاز دارد. این رشته بازار کار و درآمد عالی دارد اما قبولی در آن رقابتی و سخت است. اغلب دانش‌آموختگان این رشته در داروخانه‌ها و صنایع بهداشتی و آرایشی و مشاغل دولتی می‌توانند مشغول به کار شوند.

در این مقاله سعی کردیم مطالبی را در مورد رشته داروسازی بیان کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب بتوانید اطلاعات لازم در مورد این رشته را به دست آورید. توصیه ما به شما این است که هنگام انتخاب رشته، علی الخصوص داروسازی، حتما از مشاور انتخاب رشته کمک بگیرید.

برچسب:

اشتراک گذاری:

مشاوره رایگان و انتخاب کلاس

Shape