سامانه جامع آموزش خصوصی

‌روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

Shape Shape
Shape
Shape
Shape

‌روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

روزی چند ساعت درس بخوانیم؟

روزی چند ساعت درس بخوانیم تا بتوانیم در تحصیل خود پیشرفت داشته باشیم و به موفقیت برسیم؟ این سؤال پرتکرارترین پرسش در جلسات مشاوره درسی است. در پاسخ باید گفت که نمی‌توان ساعت مشخص و دقیقی را برای مطالعه در همۀ افراد در نظر گرفت. چرا که میزان هوش و یادگیری افراد با یکدیگر متفاوت است. در این مقاله قصد داریم در مورد مقدار ساعات درس‌خواندن دانش‌آموزان در طول روز مطالبی را بیان کنیم. اگر یکی از دغدغه‌های شما نیز این است که برای پیشرفت تحصیلی خود باید چند ساعت از روز را به درس‌خواندن اختصاص دهید، این مطلب از سایت عرب‌شاهی را از دست ندهید.

در طول روز چند ساعت مطالعه کنیم؟

باید گفت که ساعت مطالعۀ هر فردی به عوامل زیادی مانند نوع درس، گیرایی فرد، حافظه، شرایط محیطی و شخصیت او بستگی دارد. شاید یک دانش‌آموز با روزی 2 ساعت مطالعه بتواند تمام مطالب را یاد بگیرد. گاهی نیز ممکن است فردی با روزی 5 ساعت مطالعه به نتایج دلخواه خود دست یابد. به‌طور کلی دانش‌آموزان با روزی 5 ساعت مطالعه مفید می‌توانند به اهداف خود دست یابند. مطالعه برای امتحان تحصیلی با مطالعه برای کنکور کاملاً متفاوت است. مطالعه برای یک امتحان ساده به ساعات کمتری نیاز دارد زیرا حجم کمی داشته و از نظر ارزش‌گذاری اهمیت کمتری برای دانش‌آموز دارد. اما اگر قصد داشته باشید برای آزمون بزرگی مانند کنکور در طول روز مطالعه کنید، قضیه کاملا فرق می‌کند. در صورت آمادگی برای آزمون کنکور به‌دلیل حجم زیاد دروس و اهمیت بیش‌از اندازه آن باید ساعات بیشتری را به مطالعه اختصاص دهید. بنابراین ساعات مطالعه به هدف دانش‌آموز نیز بستگی دارد. هر چقدر هدف او برای دریافت نتیجۀ مطلوب در آزمون بیشتر باشد ساعات مطالعه و نیز کیفیت مطالعه افزایش می‌یابد.

در مطالعه کمیت مهم است یا کیفیت؟

کمیت مدت زمانی است که برای مطالعه در نظر می‌گیرید و کیفیت مطالعه مفیدی است که فرد در این مدت زمانی انجام می‌دهد. در مورد اهمیت کیفیت و کمیت باید گفت که درنظرگرفتن هر دو عنصر در مطالعه بسیار ضروری است و باید تعادل میان آن‌ها برقرار باشد. این را بدانید که نباید کمیت را فدای کیفیت کنید. فردی که هدف معینی برای مطالعه دارد و قصد دارد تا روز امتحان آماده شود باید برنامه‌ریزی داشته باشد. یعنی اینکه باید برای هر درس باتوجه‌به میزان اهمیت و روش مطالعه‌ای که دارد زمان کافی را در نظر بگیرد. با مطالعه صحیح در زمان در نظر گرفته شده می‌توان بازدهی بالایی داشت و تعادل را میان کمیت و کیفیت برقرار نمود. در واقع باید گفت که کمیت و کیفیت هر دو به یک اندازه در مطالعه اهمیت دارند. چرا که هیچ دانش‌آموزی با درنظرگرفتن ساعات کم مطالعه پیشرفت نکرده است. همچنین هیچ دانش‌آموزی با گذاشتن کتاب روبه‌روی خود موفق نشده است؛ بنابراین باید در مطالعه هم به کیفیت و هم کمیت توجه داشته باشید تا به موفقیت برسید. در حقیقت میزان کمیت به سطح گیرایی و هوشیاری شما بستگی دارد. اگر گیرایی شما پایین باشد ساعات مطالعه یا کمیت افزایش پیدا می‌کند و درصورتی‌که سطح هوشیاری و گیرایی شما بالا باشد کیفیت مطالعه بیشتر می‌شود و به‌ ساعات کمتری برای مطالعه نیاز خواهید داشت؛ بنابراین باتوجه‌به زمان و کیفیت درس‌خواندن می‌توانید به جواب این سؤال که روزی چند ساعت درس بخوانیم برسید.

آیا مطالعه در طول ساعات شب کار درستی است؟

ممکن است برخی از دانش‌آموزان مطالعه در شب را به درس‌خواندن در طول روز ترجیح بدهند. باید گفت که اگر چه ممکن است مطالعه در طول شب برای برخی از افراد راحت‌تر و یادگیری آن‌ها بیشتر باشد. اما مطالعه در شب کار درستی به نظر نمی‌رسد چرا که مغز انسان برای چنین کاری طراحی نشده است. مغز طوری طراحی نشده است که در طول شب که زمان استراحت و خواب است اطلاعات را یاد بگیرد و آن‌ها را ثبت نماید. در واقع اوج یادگیری مغز انسان در طول روز است که یادگیری بیشتری دارد و همه چیز را بهتر درک می‌کند. به‌طورکلی باید گفت زمان‌هایی که بهترین زمان‌ها برای مطالعه در بیشتر افراد محسوب می‌شوند ساعات اولیه صبح و اوایل بعدازظهر هستند. باید بیان کرد که درس‌خواندن در ساعات ذکر شده (اول صبح و بعدازظهر) به شما این امکان را می‌دهد که از کیفیت مطالعه بیشتری بهره‌مند شوید.

بهترین روش مطالعه در ساعات کم چگونه است؟

گاهی اوقات برای برخی از دانش‌آموزان ساعات مطالعه کوتاه و فشرده بهره‌وری بیشتری دارد. می‌توان گفت یکی از بهترین روش‌های مطالعه برای بیشتر افراد این است که در جلسات متعدد با زمان کوتاه مطالعه کنند. تعداد جلسات کوتاه‌تر که تمرکز فرد در آن‌ها بیشتر باشد از اتلاف وقت نیز جلوگیری می‌کند. با این روش شما می‌توانید هر جلسه مطالعه را 30 یا 45 دقیقه در نظر بگیرید و در این مدت فعال باشید و با کیفیت درس بخوانید. در این صورت می‌توانید تعداد جلسات را بالا ببرید و کیفیت مطالعه خود را بیشتر کنید.

چگونه بهترین نتیجه را از ساعات مطالعه داشته باشیم؟

برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را در هنگام مطالعه داشته باشید باید با روش‌های مطالعه درست آشنا باشید. در واقع مطالعه صحیح موجب می‌شود کیفیت درس‌خواندن شما بالا رود و در نتیجه زمان مطالعه شما کمتر شود. در ادامه برخی از روش‌های مطالعه درست را برای شما بیان می‌کنیم.

داشتن هدف

هر دانش‌آموزی برای اینکه بتواند مطالعه مفید و باکیفیتی داشته باشد باید هدف خود را تعیین کند. داشتن هدف موجب می‌شود تا بتوانید از ساعات مطالعه بهترین استفاده را داشته باشید. برای خود اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت تعیین کنید در این صورت انگیزه کافی برای مطالعه را به دست می‌آورید و می‌توانید پاسخ این سؤال که روزی چند ساعت درس بخوانیم؟ را دریابید.

داشتن زمان‌بندی

زمان‌بندی برای مطالعه در طول روز باعث می‌شود تا ساعات درس‌خواندن خود را بهتر مدیریت کنید. اگر برای هر درس زمان‌بندی خاصی داشته باشید می‌توانید ساعات مطالعه خود را در طول روز بدانید. داشتن زمان‌بندی در مطالعه موجب می‌شود تا شما بهترین استفاده را از زمان در نظر گرفته شده داشته باشید.

اهمیت تمرکز در هنگام مطالعه

در صورتی بهترین نتیجه را از ساعات مطالعه دریافت می‌کنید که با تمرکز درس بخوانید. در هنگام مطالعه تمام حواس و تمرکز خود را به مطالعه بدهید تا بتوانید از ساعات مطالعۀ باکیفیتی برخوردار شوید. هر چه آرامش و تمرکز بیش‌تری در هنگام مطالعه داشته باشید یادگیری شما بیشتر می‌شود و در نتیجه می‌توانید از ساعات مطالعه بیشترین بهره‌وری را داشته باشید. برای خواندن درس با تمرکز و آرامش عوامل حواس‌پرتی را از خود دور کنید.

مرور

سعی کنید مطالبی را که خوانده‌اید دوباره مرور کنید. برای این کار می‌توانید سؤالات مربوط به  همان مبحثی که مطالعه کرده‌اید را حل کنید. حل سؤالات می‌تواند موجب مرور مطالب خوانده شده شود. این کار به زمان زیادی نیاز ندارد. مرورکردن هر درس موجب می‌شود تا مطالب بهتر در ذهن شما تثبیت شوند و از خاطر شما بیرون نروند. مرورکردن سبب می‌شود تا در هنگام امتحان به ساعات کمتری برای مطالعه احتیاج داشته باشید.

بازه زمانی کوتاه در مطالعه داشته باشید

اگر قصد دارید در طول روز 8 ساعت درس بخوانید آن را به 7 الی 8 بازه زمانی کوتاه تقسیم کنید. هر چه بازه زمانی مطالعه شما کوتاه‌تر باشد یادگیری شما بیشتر خواهد شد و دیرتر دچار خستگی می‌شوید.

مدیریت زمان

شما با داشتن برنامه‌ریزی درست می‌توانید ساعت مطالعه برای هر درس را در طول روز مشخص کنید. با مدیریت درست زمان می‌توانید ساعات مطالعه باکیفیتی برای هر درس داشته باشید. در واقع مدیریت زمانی در هنگام مطالعه موجب برنامه‌ریزی درست ساعات مطالعه و در نتیجه موفقیت بیش‌تر شما خواهد شد.

سخن پایانی

مشخص‌کردن تعداد ساعات مطالعه در طول روز برای همه افراد یکسان نیست. زمان مطالعه برای هر دانش‌آموزی بر اساس هشیاری و گیرایی او تعیین می‌شود. برای رسیدن به نتیجه مطلوب در مطالعه باید کمیت و کیفیت در درس خواندن را در نظر داشته باشید. کمیت مقدار زمانی است که به مطالعه می‌پردازید و کیفیت میزان مطالعه مفید شما در زمان تعیین شده است. برای اینکه از مطالعه خود بهترین نتیجه را بگیرید باید هم کیفیت و هم کمیت را در نظر داشته باشید. بهترین روش درس خواندن در ساعات کم این است که در جلسات متعدد با زمان کوتاه مطالعه کنید. در این مقاله در مورد این موضوع که روزی چند ساعت درس بخوانیم برای شما مطالبی را بیان کردیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید با توجه به میزان یادگیری خود تعداد ساعات مطالعه باکیفیتی را داشته باشید.

برچسب:

اشتراک گذاری:

مشاوره رایگان و انتخاب کلاس

Shape