سامانه جامع آموزش خصوصی

هر آنچه که باید در مورد انتخاب رشته کنکور سراسری بدانید

Shape Shape
Shape
Shape
Shape

هر آنچه که باید در مورد انتخاب رشته کنکور سراسری بدانید

از جمله فرآیندهای مهم و سرنوشت‌ساز برای داوطلبان کنکور سراسری، انتخاب رشته است. در واقع باید گفت که انتخاب رشته سرنوشت تحصیلی و آینده شغلی دانش‌آموزان را  تعیین می‌کند، به همین دلیل توجه به آن اهمیت فراوانی دارد. بسیاری از افراد در هنگام انتخاب رشته آگاهی کافی از آن ندارند. دانش آموزان نمی‌دانند که باید چه مواردی را مورد توجه قرار دهند تا بتوانند انتخاب رشتۀ خوبی داشته باشند. در این مقاله از سایت عرب شاهی سعی داریم تا اطلاعات کاملی را در مورد انتخاب رشته کنکور سراسری برای شما بیان کنیم. پس شما نیز از داوطلبان کنکور سراسری هستید، با ما همراه باشید.

انتخاب رشته کنکور سراسری چه زمانی صورت می‌گیرد؟

باید بیان کرد که پس از ثبت‌نام و شرکت در آزمون سراسری، سومین مرحله انتخاب رشته است. پس از اینکه نتایج اولیه کنکور سراسری اعلام شد، دفترچه انتخاب رشته روی سایت سازمان سنجش (به نشانی sanjesh.org) قرار می‌گیرد. داوطلبانی که در نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، این امکان را دارند که در دوره‌های مجاز اولویت‌های خود را انتخاب کنند. همان‌طور که می‌دانیم در سال‌های اخیر بر اساس تصویب شواری عالی انقلاب فرهنگی، کنکور سراسری هر ساله در دو نوبت اردیبهشت و تیر  برگزار می‌شود. نتایج اولیه آزمون برای داوطلبانی که در اردیبهشت ماه در کنکور شرکت می‌کنند یک ماه پس از آزمون منتشر می‌شود. باید ذکر کرد که  زمان انتخاب رشته هر دو گروه از داوطلبان ( چه کسانی که در اردیبهشت آزمون داده باشند و چه افرادی که در تیر ماه در آزمون شرکت کرده باشند) به صورت همزمان به همراه یکدیگر در نیمه دوم مرداد ماه انجام می‌شود.

مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری چه مدت است؟

باید گفت که هر ساله یک بازه زمانی مشخص ( معمولاً 5 روز) برای انتخاب رشته در نظر گرفته می‌شود. اما با توجه به اینکه انتخاب رشته فرآیندی مهم است، همواره چند روز دیگر نیز تمدید می‌گردد. پس جای نگرانی نیست. تمدید انتخاب رشته برای آن گروه از داوطلبانی که موفق به انتخاب رشته نشده‌اند صورت می‌گیرد. در این مهلت زمانی داوطلبان باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری را مطالعه نمایند تا با رشته‌هایی که ارائه شده‌اند و نیز نحوه انتخاب رشته آشنایی پیدا کنند. پس از مطالعه و مشورت با مشاوران تحصیلی مجرب، دانش آموز با توجه به رتبه و علاقه خود اقدام به انتخاب رشته می‌کند.

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری به چه صورت است؟

باید توجه داشت که انتخاب رشته کنکور سراسری به‌صورت اینترنتی است و با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام خواهد گرفت. برای انتخاب رشته باید ابتدا به این سایت مراجعه کرده و سپس دفترچه انتخاب رشته را دانلود نمایید و پس از مطالعه دقیق آن رشته محل‌های مرتبط با گروه آزمایشی امتحانی را استخراج کنید و با اولویت‌بندی انتخاب‌های خود بر طبق علاقه فرم انتخاب رشته را تکمیل کنید و در پایان کد رهگیری را دریافت نمایید.

انواع دوره‌های مختلف در انتخاب رشته کنکور

از جمله موارد مهمی که داوطلبان در هنگام انتخاب رشته باید بدان توجه کنند و با آن آشنا شوند دوره‌های مختلف است. پس از آنکه نتایج اولیه کنکور منتشر می‌شود و داوطلبان برای انتخاب رشته آماده می‌گردند، با دوره‌های مختلفی روبرو می‌شوند. در واقع باید بیان کرد که دانشگاه‌های سراسری 5 دوره روزانه، شبانه، غیرانتفاعی، پردیس خودگردان و پیام نور دارند. داوطلبان با آگاهی یافتن از دوره‌های ذکر شده با توجه به اینکه در هر کدام از این دوره‌ها مجاز به انتخاب رشته شده‌اند یا نه، می‌توانند رشته محل‌های موردنظر خود را انتخاب کنند. در ادامه ما توضیحی مختصر در مورد هر یک از این دوره‌ها ارائه می‌دهیم:

  • دوره‌های روزانه به دانشگاه ملی یا دولتی معروف هستند. به دانشجویان پذیرفته شده در دوره روزانه، تحصیل رایگان تعلق می‌گیرد در واقع محصلان در این دوره متعهد خواهند شد که در ازای تحصیل رایگان در دانشگاه پس از فارغ‌التحصیلی در کشور مشغول به کار گردند. امکانات رفاهی مانند خوابگاه‌های زیر نظر دانشگاه، وام‌های دانشجویی، کارهای دانشجویی و… در این دوره برای دانشجویان فراهم است. باید ذکر کرد که تنها تحصیل در دوره روزانه برای دانشجویان رایگان است و داوطلبان برای تحصیل در سایر دوره‌ها باید شهریه پرداخت کنند.
  • تحصیلات در دوره شبانه به‌مانند دوره روزانه رایگان نیست و تعهد به خدمت در کشور از آن‌ها گرفته نمی‌شود. ظرفیت دوره شبانه 25 درصد دانشگاه‌های روزانه را دربرمی‌گیرد. امکانات رفاهی مانند خوابگاه و وام دانشجویی نیز به دانشجویان دوره شبانه تعلق نمی‌گیرد. دانشجویان شبانه در کنار دانشجویان دولتی یا روزانه تحصیل می‌کنند و از نظر میزان بهره‌مندی از امکانات علمی تفاوتی با دانشجویان روزانه ندارند.
  • در پردیس خودگردان از دانشجو شهریه دریافت می‌شود. مدرک این دوره با روزانه یکی است. خوابگاه و امکانات رفاهی نیز به محصلان این دوره تعلق نمی‌گیرد. کلاس‌های درس این دوره نیز به‌مانند روزانه کاملاً حضوری انجام می‌شود. باید گفت که از نظر کیفیت آموزش تفاوتی میان این دوره و دورۀ روزانه وجود ندارد و مدرک هر دو دوره یکسان است.
  • دانشگاه‌های غیرانتفاعی از دانشگاه‌های دولتی مستقل هستند و سطح علمی پایین‌تری نسبت دانشگاه‌های ذکر شده دارند. ثبت‌نام در دانشگاه غیرانتفاعی هم به صورت شرکت در کنکور سراسری و هم بدون کنکور انجام می‌گیرد. در این دانشگاه‌ها نیز باید شهریه پرداخت نمود.
  • در دانشگاه‌های پیام نور نیز دانشجویان باید شهریه پرداخت کنند. و ثبت‌نام در آن هم به شکل شرکت در کنکور سراسری و هم بدون کنکور صورت می‌پذیرد. نحوۀ تحصیل در این دانشگاه به صورت نیمه حضوری است و دانشجویان می‌توانند دروس تئوری را به صورت غیرحضوری بگذرانند و تنها برای امتحان آخر ترم در دانشگاه حضور یابند.

اهمیت انتخاب رشته در کنکور سراسری

انتخاب رشته در کنکور سراسری زمانی اهمیت می‌یابد که بحث الویت بندی پیش می‌اید. داوطلبان باید بدانند که در صورتی که انتخاب‌های مطلوب‌تر و بهتر را در ردیف‌های پایین‌تر قرار دهند، امکان دارد که شانس قبولی خود را در این گزینه‌های خوب از دست بدهند. به این دلیل که نرم‌افزار سازمان سنجش انتخاب‌های داوطلبان را برطبق ترتیب قرارگیری آن‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت قبول شدن داوطلب در یک رشته، انتخاب‌های دیگر او را بررسی نخواهد شد. پیشنهاد می‌شود که اگر داوطلبان در دو یا سه گروه آزمایشی انسانی، تجربی و ریاضی و هنر و زبان شرکت کرده‌اند و در هر سه رشته ذکر شده مجاز به انتخاب رشته گردیده‌اند، اولویت انتخاب‌های خود را به‌صورت ترکیبی از هر سه رشته انجام دهند. در این صورت شانس قبولی آن‌ها در رشته‌های بهتر بیشتر است. در واقع توصیه می‌شود که داوطلبان انتخاب‌های خود را بر اساس علاقه، هزینه و کیفیت آموزش بچینند. فرایند انتخاب رشته می‌تواند گیج کننده و پیچیده باشد، بنابراین مشورت گرفتن با مشاوران تحصیلی را پیشنهاد می‌کنیم.

نکات مهم در هنگام انتخاب رشته

بدون شک هر داوطلبی برای اینکه یک انتخاب رشته موفق داشته باشد باید نکاتی را مورد توجه قرار دهد تا بهترین انتخاب را داشته باشد. در ادامه ما نکات مهمی که در انتخاب رشته باید بدان‌ها توجه کرد را بیان می‌کنیم:

  • داوطلبان برای انتخاب رشته ابتدا باید کارنامه اولیه خود را به‌خوبی مطالعه و تحلیل نمایند؛ چرا که مطالعه این کارنامه تأثیر قابل توجهی در انتخاب رشته کنکور سراسری دارد. برای انتخاب رشته صحیح و درست داوطلبان باید به موارد مهمی چون رتبه و تراز خود توجه داشته باشند. در بخش اطلاعات ثبت‌نام و آزمونی این کارنامه، استان، ناحیه و قطب بومی داوطلب نوشته شده است؛ باید بیان کرد اطلاعات ذکر شده به مانند رتبه و تراز، در قبولی تأثیر بسیاری دارد و موجب می‌شود که هر داوطلبی در بوم و شهر خود شانس قبولی بالاتری نسبت به داوطلبان غیر بومی داشته باشد.
  • سهمیه‌های کنکور سراسری شامل رزمندگان، ایثارگران 25 و 5 درصد، خانواده شهدا و مناطق 1 و 2 و 3 می‌شود. همگی داوطلبانی که سهمیه‌های ایثارگران و رزمندگان آن‌ها توسط ارگان‌های مربوطه تأیید شده است، در قسمت سهمیه‌های کنکور، سهمیه آن‌ها نوشته شده است. باید گفت که مهم‌ترین بخش کارنامه برای انتخاب رشته کنکور سراسری، رتبه داوطلب در سهمیه و رتبه کشوری او است. اثر سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری بسیار مهم است و باید بیان کرد که در انتخاب رشته سراسری برای تمامی رشته‌ها، رتبه در سهمیه بسیار مهم‌تر از رتبه کشوری داوطلب به حساب می‌آید.
  • از جمله نکات مهمی که در انتخاب رشته باید بدان توجه نمود شهریه دانشگاه است. چرا که داوطلب به مدت تقریباً 8 ترم باید شهریه برای تحصیل خود بپردازد. توجه به شهریه زمانی اهمیت می‌یابد که داوطلب پس از قبولی در رشته و دانشگاه موردنظر اطلاع پیدا می‌کند که رشته انتخابی او هزینه و شهریه دارد و به همین دلیل نیز مجبور به انصراف می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌شود که قبل از انتخاب رشته تمامی دوره‌های تحصیلی را در نظر داشته باشید و از مقدار شهریه هر کدام اطلاع یابید.

سخن پایانی

انتخاب رشته از مراحل سرنوشت ساز و مهم زندگی اغلب افراد به‌شمار می‌رود. انتخاب رشته کنکور سراسری می‌تواند تا حدود بسیار زیادی آینده فرد را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین نحوه درست انتخاب رشته بسیار مهم است و هر یک از داوطلبان باید به آن توجه کافی را داشته باشند. از جمله نکات مهم در انتخاب رشته بررسی و تحلیل کارنامه اولیه، آشنا بودن با دوره‌های تحصیلی مختلف و آگاهی از شهریه رشته و دانشگاه مورد نظر است. در هنگام انتخاب رشته باید انتخاب‌های بهتر را در اولویت قرار داد تا رشته‌هایی که بر اساس علاقه و شهریه مورد نظر هستند انتخاب شوند. در این مقاله نکات مهمی که باید یک داوطلب در هنگام انتخاب رشته مورد توجه قرار دهد را بیان نمودیم. امیداوریم با مطالعه این مقاله بتوانید بهترین رشته را انتخاب نمایید. برای راهنمایی بیشتر می‌توانید با مشاوران ما در سایت مهندس عرب شاهی تماس بگیرید.

برچسب:

اشتراک گذاری:

مشاوره رایگان و انتخاب کلاس

Shape