سامانه جامع آموزش خصوصی

Shape Shape
Shape
Shape
Shape

تکنیک‌های جمع‌بندی دروس

تکنیک‌های جمع‌بندی دروس

زمانی که آزمونی جامع و مهم در پیش‌رو دارید آخرین مرحله مطالعه در آن، جمع‌بندی مطالب خوانده شده است. جمع‌بندی مطالب در ماه‌های پایانی کنکور موجب تثبیت مطالب در ذهن داوطلبان می‌شود. به همین دلیل دانش‌آموزانی که آزمون مهمی مانند کنکور دارند باید با تکنیک‌های جمع‌بندی دروس آشنا شوند. در این مقاله قصد داریم تا تکنیک‌های جمع‌بندی دروس را برای شما توضیح دهیم. اگر شما نیز به‌دنبال آشنایی با تکنیک‌های جمع‌بندی هستید تا انتهای این مطلب از سایت عربشاهی ما را همراهی نمایید.

آشنایی با بهترین تکنیک‌های جمع‌بندی دروس

هدف از جمع‌بندی دروس برای آزمون این است که مطالب خوانده شده سامان‌دهی شوند تا بتوانید بهترین نتیجه را درآزمون دریافت کنید. با به‌کارگیری تکنیک‌های جمع‌بندی می‌توانید آمادگی لازم را برای شرکت در آزمون مهمی که پیش رو دارید کسب نمایید. در ادامه به برخی از بهترین تکنیک‌های جمع‌بندی دروس اشاره می‌کنیم.

  • خواندن نکات مهم: در دوران جمع‌بندی چه برای امتحان نهایی و چه برای کنکور باشد باید نکات مهم را بخوانید. برای این کار می‌توانید مطالب مهمی را که علامت زده‌اید بخوانید یا از خلاصه‌نویسی‌های خود استفاده کنید. سعی کنید تا می‌توانید نکاتی که مهم‌تر هستند را مطالعه کنید تا بتوانید در زمان باقی‌مانده تمام نکات مهم همۀ دروس را بخوانید.
  • تندخوانی: تندخوانی در دوران جمع‌بندی بدین معنی است که سعی کنید خلاصه‌نویسی‌ها و یادداشت‌برداری‌های خود را در این دوران سریع بخوانید. یعنی در خواندن مطالب کلیدی وسواس به خرج ندهید و به عقب برنگردید. مطالب را یکبار بخوانید و سریع از آن رد شوید تا زمان کافی را برای مطالعه همه دروس داشته باشید. در واقع خواندن شما باید نه بسیار وسواسی و ریز و نه خیلی سرسری و تند باشد.
  • از یادگرفتن مطالب جدید پرهیز کنید: در مرحله جمع‌بندی نباید سعی کنید مطالب جدیدی یاد بگیرید. در این مرحله باید آن چه را که خوانده‌اید به‌صورت خلاصه مرور کنید. یادگیری مطالب جدید می‌تواند موجب فراموشی اطلاعات قبلی شما شود. برای جمع‌بندی آزمون مهمی مانند کنکور داوطلبان از اواسط اردیبهشت به بعد نباید به یادگیری مطالب بپردازند. در این زمان دانش‌آموز استرس و فشار روانی زیادی متحمل است و نمی‌تواند مباحث جدیدی را فرابگیرد. بنابراین در دوران جمع‌بندی دروس به آنچه که خوانده‌اید تمرکز کنید و سعی کنید با برنامه‌ریزی مناسب تمام دروس را به‌صورت خلاصه‌وار دوره کنید.
  • حل سؤالات آزمایشی و تست: یکی از تکنیک‌های جمع‌بندی آزمون کنکور این است که سؤالات آزمایشی مشابه آزمون را حل کنید و تست بزنید. مهارت در تست‌زنی موجب موفقیت شما در آزمون خواهد شد. برای این کار در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید و در حل تست‌های مختلف تمرکز بیشتری داشته باشید. این کار موجب آمادگی هر چه بیشتر شما می‌شود و شانس شما را برای قبولی در کنکور بیشتر می‌کند.
  • تقویت مدیریت زمان برای تست‌زنی: یکی از تکنیک‌های دوران جمع‌بندی دروس این است که مهارت مدیریت زمان را در تست‌زنی تقویت کنید. برای کسب نتیجه بهتر در کنکور فقط مطالعه دروس و یادگیری کافی نیست. یکی از بهترین راه‌ها برای موفقیت در آزمون کنکور داشتن مدیریت زمان است. اگر داوطلب کنکور سراسری هستید باید نحوه سریع تست‌زنی را یاد بگیرید. سرعت تست‌زنی موجب موفقیت شما در جلسه کنکور خواهد شد. دوران جمع‌بندی یکی از بهترین فرصت‌ها برای مدیریت زمان در تست زدن است.
  • یادآوری مطالب و تثبیت آن‌ها: با دوره کردن مطالبی که خوانده‌اید می‌توانید ذهن خود را تقویت کنید و حجم زیادی از مطالب را به یاد آورید. بهترین راه برای اینکه بتوانید در زمان کم همه مطالبی که خوانده‌اید را مرور کنید این است که در آزمون‌های جامع شرکت کنید. برای این کار می‌توانید از آزمون‌های جامع سال‌های قبل استفاده کنید و نقاط ضعف خود را پیدا کنید و نسبت به رفع آن‌ها اقدام نمایید.
  • خواندن مباحث پرتکرار در آزمون‌های گذشته: یکی دیگر از تکنیک‌های جمع‌بندی دروس خواندن مباحث پرتکرار در آزمون‌های گذشته است. شما باید مطالبی که در آزمون‌ سال‌های قبل آمده‌اند را بررسی کنید و اگر در آن‌ها ضعیف هستید خود را در یادگیری آن‌ها قوی کنید.
  • شرکت در آزمون‌های جامع: یکی دیگر از راه‌های جمع‌بندی دروس این است که در آزمون‌های جامع شرکت کنید. شرکت در این آزمون‌ها آمادگی شما را بیشتر می‌کند و موجب می‌شود تا با نقاط ضعف خود در هر درسی روبه‌رو شوید. پس از شرکت در آزمون‌های جامع باید سوالات آن را به‌دقت بررسی کنید و نقاط ضعف خود را تقویت نمایید.
  • تمرکز بر روی اشکالات و نقاط ضعف: سعی کنید در دوران جمع‌بندی بر روی نقاط ضعف خود در هر درس تمرکز کنید و با استفاده از مطالعه و تمرین این اشکالات و نقاط ضعف خود را در هر درس برطرف نمایید.

مزایای جمع‌بندی صحیح

دوره جمع‌بندی یکی از مهم‌ترین دوران برای داوطلبان کنکور به‌شمار می‌رود. این دوره نقش مهمی در کاهش اضطراب‌ها و استرس‌های دانش‌آموزان دارد. جمع‌بندی دروس به‌شکل صحیح می‌تواند داوطلبان کنکور را به یک نتیجه خوب و در نهایت به موفقیت برساند. درجمع‌بندی دانش‌آموزان باید مطالعات خود در طول یکسال را در ذهن خود جمع و جور کنند. با جمع‌بندی داوطلبان می‌توانند به یک طبقه‌بندی مناسب برسند و آشفتگی‌های ذهنی خود را برطرف کنند. دوره جمع‌بندی بسیار مهم است و نباید از آن غافل شد. با جمع‌بندی دانش‌آموز شناخت صحیح‌تری از نقاط ضعف و نقاط قوت خود دارد. و همچنین می‌داند که در هنگام آزمون چگونه سؤالات را پاسخ دهد و از زمان بیشترین استفاده را نماید. در ادامه به برخی از مزیت‌های جمع‌بندی کنکور اشاره می‌کنیم.

برطرف کردن نقاط ضعف

یکی از فواید جمع‌بندی قبل از آزمون این است که با خواندن مطالب مهم در این دورۀ زمانی می‌توانید به نقاط ضعف خود پی ببرید. زمانی که اشکالات خود را بدانید می‌توانید آن‌ها را برطرف کنید. در واقع شما با استفاده از روش‌های درست جمع‌بندی مطالب مهم را دوباره مطالعه می‌کنید و در این میان اگر نقطه ضعفی داشته باشید می‌توانید آن را بشناسید و نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید.

افزایش آمادگی برای جلسه کنکور

در دوران جمع‌بندی با مرور مطالب، برطرف کردن نقاط ضعف و شرکت در آزمون‌های جامع آمادگی لازم را برای شرکت در کنکور به‌دست می‌آورید. با جمع‌بندی و یادآوری مطالب خوانده شده از نظر روحی و روانی آمادگی کافی برای شرکت در آزمون را کسب می‌کنید. در این صورت استرس و اضطراب شما کاهش می‌یابد.

افزایش یافتن سرعت عمل

جمع‌بندی مطالب باعث می‌شود تا سرعت عمل شما در هنگام امتحانات نهایی یا جلسه کنکور افزایش پیدا کند. جمع‌بندی و مرور مطالب موجب می‌شود تا شما سریع‌تر مطالب درسی را به یاد بیاورید. در واقع با خواندن جمع‌بندی دروس می‌توانید مفاهیم اصلی و نکات کلیدی هر درس را به‌سرعت به یاد آورید. بنابراین با استفاده از جمع‌بندی صحیح سرعت شما برای جواب دادن به سؤالات امتحانی یا کنکور افزایش می‌یابد.

کاهش استرس و اضطراب

زمانی که شما جمع‌بندی درستی از دروس داشته باشید دیگر استرس و اضطراب فراموشی مطالب را نخواهید داشت. با جمع‌بندی دروس اعتماد به نفس شما بالا رفته و ذهن آرامی خواهید داشت.

چه زمانی جمع‌بندی کنکور را آغاز کنیم؟

اغلب مشاوران تحصیلی زمان شروع جمع‌بندی برای کنکور سراسری را دو ماه پیش از آزمون می‌دانند. البته باید این نکته را در نظر داشت که جمع‌بندی دروس به وضعیت شخصی دانش‌آموزان نیز بستگی دارد. برخی از دانش‌آموزان ممکن است با داشتن سرعت‌ عمل و یادگیری بیشتر بتوانند دروس را در طول یک ماه جمع‌بندی کنند. گروهی دیگر نیز ممکن است برای جمع‌بندی صحیح دروس نیاز به زمان بیشتری داشته باشند. بنابراین هر دانش‌آموزی بر اساس شناختی که از خود و توانایی‌های خود دارد می‌تواند یک یا دو ماه قبل از آزمون جمع‌بندی دروس را آغاز کند.

کلام آخر

دوره جمع‌بندی یکی از اساسی‌ترین دوره‌ها برای شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری است. داوطلبان با استفاده از تکنیک‌های صحیح جمع‌بندی می‌توانند بهترین نتیجه را در جلسه آزمون کسب کنند. از جمله روش‌ها و تکنیک‌های جمع‌بندی می‌توان به خواندن نکات مهم، سریع‌خواندن مطالب، مطالعه مباحث پرتکرار و تقویت مدیریت زمان اشاره کرد. در این مقاله سعی کردیم تا بهترین تکنیک‌های جمع‌بندی دروس را برای شما توضیح دهیم. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید شیوه درست جمع‌بندی را فرا بگیرید. و آن را در دوران جمع‌بندی آزمون‌های مهمی چون کنکور و امتحانات نهایی به کار بگیرید. همچنین به شما توصیه می‌کنیم تا در دوران کنکور از کلاس‌های نکته و تست غافل نشوید.

مشاوره رایگان و انتخاب کلاس

Shape