سامانه جامع آموزش خصوصی

Shape Shape
Shape
Shape
Shape

روش مطالعه پومودورو چیست؟

روش مطالعه پومودورو چیست؟

تکنیک پومودورو امکانی را برای شما فراهم می‌آورد تا بتوانید تمرکز و توجه خود را بر روی یک کار معین در زمان 25 دقیقه قرار دهید. در این زمان باید شما هر چیزی که سبب می‌شود تا حواس شما پرت شود را از خود دور کنید و تنها بر روی کار خود توجه داشته باشید. بعد از این که 25 دقیقه به پایان رسید لازم است که 5 دقیقه‌ای به خود استراحت بدهید. در این مقاله از سایت استاد عربشاهی با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد روش پومودورو با شما صحبت کنیم.

روش پومودورو چیست؟

فن پومودورو یکی از روش‌های ساده برای مدیریت و کنترل زمان است. در نظر داشته باشید این تکنیک به وسیله فردی به نام فرانچسکو سیریلو در دهه هشتاد میلادی تولید شده است و تا به حال چند کتب در این زمینه به چاپ رسیده است. باید بدانید که بهره‌گیری از این روش می‌تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد. ممکن است برای یک روز خود برنامه‌ریزی زیادی کرده باشید و با خودتان قرار گذاشته باشید که تا اتمام روز کتاب‌های زیادی را می‌خوانید. اما بعد از این که به پایان روز نزدیک شده‌اید متوجه شدید که نتوانستید برنامه خود را اجرا کنید. به احتمال زیاد متوجه شده‌اید که این روند بعد از مدتی می‌تواند شما از مطالعه کتاب‌ها ناامید کند. اگر در پروسه آماده کردن خود برای کنکور هستید در صورتی که نتوانید چند بار برنامه‌ریزی که از قبل کرده‌اید را اجرا کنید بعد از مدت‌زمان کوتاهی می‌بینید که احساس فرسودگی می‌کنید.

در حقیقت با برنامه‌ریزی کردن و اجرا نکردن آن انگیزه شما برای خواندن دروس کنکور به کلی از بین می‌رود. باید بدانید که بیشتر افراد بعد از این که نتوانستند از عهده برنامه‌ریزی که برای خواندن مطالب کنکور کرده‌اند بربیایند بی‌خیال برنامه ریختن روزانه و هفتگی برای خود می‌شوند. در این صورت است که خیلی از افراد ترجیح می‌دهند که دیگر هیچ برنامه‌ای برای خواندن درس‌های کنکور نداشته باشند. اما این کار نیز سبب می‌شود تا بعد از مدت‌زمانی این افراد دچار سرخوردگی شوند. زیرا بازدهی و راندمان آن‌ها به شدت افت می‌کند.

علت اصلی این اشکال این است که اغلب افراد انتظار درستی از زمان و توانایی‌های خود ندارند. روش پومودورو به شما یاری می‌کند تا بتوانید بهترین برنامه ممکن را برای پیشبرد کار خود داشته باشید.

فواید بهره‌گیری از روش پومودورو چیست؟

فایده‌های بهره‌گیری از پومودورو زیاد است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. کنترل اختلالات و کنترل کردن زمان

روش پومودورو به شما این توان را می‌دهد که وقت خود را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید. این رویداد به معنی این است که شما از هرگونه حواس‌پرتی دوری می‌کنید. در حقیقت زمانی که موارد زیادی در زمان مطالعه به شما حمله ور می‌شوند مانند ایمیل، زنگ، پیامک و غیره و سبب می‌شود تا تمرکز و توجه شما از کار پرت شود آن‌ها را بر روی یک کاغذ می‌نویسید و تا انتهای پومودورو صبر می‌کنید تا سر وقت به همه آن‌ها رسیدگی کنید.

  1. بالا بردن مسئولیت‌پذیری

در انتهای هر پومودورو لازم است که یک دقیقه زمان بگذارید تا همه آن چیزی را که انجام داده‌اید به صورت یادداشت در بیاورید. ثبت کردن کارهایی که انجام داده‌اید به شما این فرصت را می‌دهد که یک گزارش چشمگیری از کارکرد خود داشته باشید. با مشاهده کردن وظایفی که انجام داده‌اید حس اعتماد به نفس ر شما بالاتر می‌رود و این می‌تواند نقطه شروعی برای پیشرفت در تمام کارهای شما باشد.

  1. توانایی برای به وجود آوردن یک برنامه­ مشخص و معین

علاوه بر این که با انجام این روش حس مسئولیت‌پذیری شما افزایش می‌یابد برنامه‌ریزی موثر در زمان آینده برای شما سهل‌تر می‌شود. با سپری شدن زمان شما می‌توانید دقیقا حدس بزنید که به چند پومودورو برای اتمام کار خود احتیاج دارید. برای مثال افراد کنکوری می‌توانند حدس بزنند که برای خواندن و مرور کردن یک موضوع به چند پومودورو نیاز دارند.

در ادامه مزایای دیگر استفاده از روش پومودورو را در لیست زیر می‌آوریم:

  • وظیفه و کارها را بر مبنای زمان برنامه‌ریزی و با توجه به انتظارات شما حقیقی می‌کند.
  • تمرکز شما را به ماکزیمم مقدار ممکن می‌رساند.
  • به شما ارزشمند بودن زمان را نشان می‌دهد.
  • از فرسوده شدن شما به خصوص برای کارهای مهم و فرسایشی مانند آزمون کنکور جلوگیری می‌کند.
  • سبب می‌شود تا سلامتی جسمی و ذهنی شما بیشتر شود.
  • بالاترین راندمان و بهره‌وری را برای شما به ارمغان خواهد آورد.
  • سبب می‌شود تا اعتماد به نفس شما افزایش یابد و انگیزه شما بالاتر رود.

موارد بالا از فواید استفاده از روش پومودورو است.

اصول و منطق روش پومودورو چیست؟

در نظر داشته باشید که مبنای شکل‌گیری این فن انجام کارهای فرسایشی و سخت با توجه به وقت در دسترس و با بهترین شکل ممکن است. در واقع باید بدانید که مهم‌ترین اصل در این روش تقسیم‌بندی کار خود در زمان‌های کوتاه‌تر است. هر یک از کارهایی را که در نظر گرفته‌اید را باید در زمان معینی به انجام رسانید. زیرا هر انسانی نمی‌تواند به لحاظ فیزیکی و ذهنی کارهایی را انجام دهد که نیاز به زمان طولانی دارند. این فن به شما کمک می‌کند تا بالاترین بازدهی را از روش تمرکز بر روی کارهای ریز و نظم دادن به آن‌ها ایجاد کنید.

اصول فن پومودورو چیست؟

باید بدانید که اصول روش پومودورو بسیار راحت است. به علت همین سادگی است که هر فردی می‌تواند آن را برای انجام دادن هر کاری به کار بگیرد و موفق شود. در نظر داشته باشید که این تکنیک بر روی 6 اصل بنا شده است که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

  • وظیفه و کاری را برای خود در نظر بگیرید و آن را به صورت نوشته در بیاورید.
  • لازم است که زمان‌سنج خود را بر روی 25 دقیقه تنظیم کنید.
  • روی وظیفه یا کار تا موقعی که زمان‌سنج شما به صدا در بیاید توجه و تمرکز داشته باشید. اگر حواس شما پرت شد لازم است که آن را یادداشت کنید و دوباره به ادامه کارتان بپردازید.
  • زمانی که زمان‌سنج شما به صدا درآمد و به شما پایان 25 دقیقه را نشان داد لازم است که جلوی آن علامت تیک بزنید.
  • لازم است که در این­جا برای 5 دقیقه استراحت کنید. می‌توانید در این زمان کارهای مختلفی برای ریلکس شدن بیشتر انجام بدهید. برای مثال ورزش کنید یا حرکات نرمش و کشش انجام دهید. یک نوشیدنی مناسب بنوشید و موبایل خود را ارزیابی کنید. اندکی راه بروید و موسیقی‌های ملایم و آرام‌بخش گوش دهید. همچنین هر کاری که موردنظر و دلخواهتان است را نیز می‌توانید انجام دهید.
  • حال روند قبل را تکرار کنید. پس از این که 4 تیک را در مقابل یک یا چند کار معین بگذارید. در حقیقت برای 4 بار زمان 25 دقیقه‌ای که زمان صرف کردید یک ربع تا نیم ساعت استراحت کنید.

روش‌های شخصی‌سازی کردن و بهتر ساختن اصول روش پومودورو

مثل هر روش و تکنیک دیگر هیچ اصول کلی برای تمام افراد به صورت شبیه به هم نمی‌تواند جواب دهد. لازم است که فن پومودورو را برای خودتان به صورت شخصی‌سازی در بیاورید تا بهترین نتیجه ممکن برای شما حاصل شود. این قاعده در زمان‌هایی که کنکور دارید بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. شما می‌توانید از این تکنیک برای آزمون‌های مختلف کنکور در مقاطع مختلف استفاده کنید و نتیجه خوبی بگیرید. راهکارهای ساده و بسیار عملی و موثر برای بهبود فن پومودورو به قرار زیر است:

  • موبایل خود را بر روی حالت پرواز قرار دهید و یا این که آن را در مکان دیگری بگذارید.
  • یک مکان ساکت و به دور از هر گونه سر و صدا را انتخاب کنید. همچنین شما می‌توانید از یک گوش­گیر برای نشنیدن اصوات مزاحم و توجه و تمرکز بیشتر خود استفاده کنید.
  • به محضی این که پشت میز مطالعه خود قرار گرفتید مطالعه خود را آغاز کنید.
  • در انتهای هر روز برنامه‌هایی که تا این جا پیش رفته‌اید و همچنین کارهای روز بعد خود را مورد ارزیابی قرار بدهید.
  • هر هفته وقت کافی برای ارزیابی کارهایی که انجام داده‌اید و کارهایی که پیش رویتان است و برنامه‌ریزی دوباره قرار دهید.
  • چالش شخصی را در دستور کار خود قرار دهید.

برای خود چالش پومودورو بگذارید

یکی از فوایدی که بهره‌گیری از روش پومودورو دارد این است که سبب می‌شود تا انگیزه شما برای انجام وظایف و کارهایتان بیشتر شود. ضمن این که شما وقت کافی را به استراحت اختصاص می‌دهید می‌توانید با تمرکز و دقتی بالا زمان خوبی را به مطالعه کردن مفید برای خود تخصیص دهید. در این بین می‌توانید با مشخص کردن چالش‌های شخصی برای خود این پروسه را بهبود ببخشید.

تصور می‌کنید در طول روز چند پومودورو 25 دقیقه را می‌توانید انجام دهید؟ ممکن است در ابتدای کار برای شما راحت به نظر بیاید. به خصوص این که برای بیشتر ما الگوی انجام دادن وظایف و کارها در زمان‌های بدون وقفه کاری عادی است. توصیه می‌کنیم منظور و هدف چالش شخصی را با 5 پومودورو آغاز کنید. بدین معنا که در طول روز 125 دقیقه مطالعه برای خود در نظر بگیرید. ممکن است که در اول کار این رقم برای شما کم به نظر برسد. ولی اجازه دهید که این تکنیک برای شما جا بیفتد و به آن عادت کنید.

در ادامه کار شما می‌توانید برای خود 8 پومودورو را در نظر بگیرید. در واقع شما با قرار دادن این چالش می‌توانید هفته‌ای 1000 ساعت را به صورت منظم و یکپارچه تنها مطالعه کنید و در حین آن به خودتان 350 دقیقه استراحت بدهید. اما باید بدانید که چالش پومودورو به صورت ماهیانه است. بدین معنا که هر چالش را باید برای یک مقطع 4 هفته‌ای بگذارید. در انتهای 4 هفته، در صورتی که به موفقیت نسبی دست یافتید می‌توانید برای خود یک چالش بزرگ‌تر تدارک ببینید. به طور قطع اگر در انجام دادن این چالش دیگران را نیز دعوت کنید انجام این روش برای شما بسیار جالب‌تر خواهد شد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد روش مطالعه پومودورو با شما صحبت کردیم. لازم است که با انجام دادن این روش به شیوه‌ای موثر در مطالعه بپردازید و به نتایج شگرف آن دست بیابید.

مشاوره رایگان و انتخاب کلاس

Shape