سامانه جامع آموزش خصوصی

Shape Shape
Shape
Shape
Shape

جلوگیری از خیال‌پردازی هنگام مطالعه

جلوگیری از خیال‌پردازی هنگام مطالعه

گاهی اوقات برخی از دانش‌آموزان هنگام مطالعه غرق در خیال‌پردازی‌های مختلف می‌شوند. این خیال‌پردازی‌ها ممکن است تا ساعت‌ها ذهن دانش‌آموزان را درگیر کند. باید گفت خیال‌پردازی هنگام مطالعه علت‌های مختلفی دارد اما بزرگ‌ترین دلیل آن نداشتن تمرکز است. برای داشتن تمرکز و جلوگیری از خیال‌پردازی در زمان مطالعه باید نکاتی را رعایت کرد. در این مقاله درصدد هستیم تا راهکارهای مهمی را برای جلوگیری از خیال‌پردازی هنگام مطالعه بیان کنیم. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که در هنگام مطالعه دچار خیال‌پردازی می‌شوید با سایت عرب‌شاهی همراه باشید.

راهکارهای مختلف برای جلوگیری از خیال‌پردازی در هنگام مطالعه

در بسیاری از اوقات برخی از دانش‌آموزان وسط مطالعه درگیر خیال‌پردازی می‌شوند و به هر چیزی جز درس فکر می‌کنند. این‌گونه افراد طوری غرق در خیال‌پردازی‌های خود می‌شوند که وقتی به خود می‌آیند متوجه می‌شوند که کل مبحث از حافظه آن‌ها پاک شده و وقت را از دست داده‌اند. در ادامه ما برخی از راهکارهای مهم را برای جلوگیری از خیال‌پردازی در هنگام مطالعه ذکر می‌کنیم.

دوری از استرس و اضطراب و داشتن آرامش

اغلب دانش‌آموزان در هنگام مطالعه دچار استرس و اضطراب می‌شوند و آرامش ندارند. بدون شک داشتن ذهنی آرام در حین مطالعه از نکته‌های کلیدی‌ترین است که باید به آن توجه داشت. داشتن آرامش و تمرکز در هنگام مطالعه موجب می‌شود تا بتوانید مطالعۀ مفیدتری داشته باشید. بنابراین فراموش نکنید که درس خواندن با ذهن آرام سبب می‌شود تا مطالب را در مدت زمان کمتری یاد بگیرید و به خاطر بسپارید.

انتخاب مکان مطالعه مناسب

یکی از راهکارها برای جلوگیری از خیال‌پردازی هنگام مطالعه این است که مکان مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید و تنها در آن مکان درس بخوانید. این کار باعث می‌شود تا ذهن شما آن مکان را فقط برای مطالعه در نظر داشته باشد. زمانی که وارد مکان مناسب برای مطالعه خود شوید ذهن آمادگی لازم برای مطالعه را پیدا می‌کند. اینگونه بر حسب عادت تمرکز شما بر روی درس و مطالعه قوت می‌گیرد. مکان مطالعه باید فقط برای مطالعه و درس خواندن باشد و کار دیگری چون استفاده از موبایل و اینترنت یا خوابیدن در آنجا انجام ندهید.

کوتاه کردن زمان مطالعه

منظور از کوتاه کردن زمان مطالعه این است که به‌عنوان مثال یک درس را دو ساعت مطالعه نکنید بلکه آن را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. با تقسیم‌بندی مطالب به بخش‌های کوچک‌تر می‌توانید تمرکز خود را بالا ببرید. اینگونه در زمان کم مغز فرصتی برای خیال‌پردازی نخواهد داشت.

استراحت داشتن در هنگام مطالعه

اگر در حین مطالعه احساس خستگی ‌می‌کنید مدت کوتاهی استراحت کنید. چیزی بخورید و کمی حرکت کنید. این استراحت به مغز شما کمک می‌کند تا تمرکز بیشتری به دست آورید. در واقع پس از هر 45 دقیقه مطالعه 10 دقیقه به خود استراحت دهید تا تمرکز بالا رود.

سعی کنید تندخوانی نمایید

شیوه‌ تندخوانی را امتحان کنید. با تند خواندن مطالب تمرکز بالا می‌رود و دیگر مغز خیال‌پردازی نمی‌کند. در واقع زمانی‌که سریع درس می‌خوانید ذهن شما دیگر فرصتی برای فرار از درس نخواهد داشت و نمی‌تواند درگیر خیال‌پردازی شود. با تندخوانی ذهن خود را با مطالب درسی درگیر می‌کنید و از ظرفیت آن به بهترین شکل استفاده می‌نمایید.

مطالعه با صدای بلند

اگر در هنگام مطالعه مغز شما شروع به خیال‌پردازی کرد سعی کنید با صدای بلند درس بخوانید. مطالعه با صدای بلند موجب می‌شود تا تمرکز شما سریع به حالت اولیه بازگردد.

فعالیت و پویایی داشته باشید

با فعالیت به مطالعه بپردازید و برای این منظور نکته‌برداری و خلاصه‌برداری کنید. زیر مطالب مهم خط بکشید و آن‌ها را علامت بزنید. با این کارها شما مغز را درگیر می‌کنید و اینگونه  مغز  فرصتی برای خیال‌پردازی‌های مختلف نخواهد داشت. لم ندهید و پویا باشید و با یادداشت‌برداری ذهن را درگیر درس کنید.

در طول روز مطالعه کنید

تمرکز و یادگیری در طول روز بیشتر است بنابراین سعی کنید روزانه مطالعه کنید. البته برخی از افراد شب‌ها تمرکز بیشتری دارند و در هنگام شب مطالعه می‌کنند. با مطالعه در هنگام روز خواب‌آلوده نمی‌شوید و سرحال‌تر هستید و ذهن آمادگی بیشتری برای تمرکز و یادگیری دارد.

به تغذیه خود توجه کنید

گرسنه بودن در حین مطالعه موجب عدم تمرکز می‌شود. بهتر است قبل از درس خواندن خواب و غذای کافی داشته باشید تا ذهن شما باز شود و تمرکز بهتری داشته باشید.

با یک دوست و رقیب درس بخوانید

درس خواندن با یک همکلاسی و دوست سبب می‌شود که رقیب داشته باشید. اینگونه ذهن شما به کار می‌افتد و سعی می‌کنید همواره برنده و برتر باشید. ترس از عقب ماندن از همکلاسی موجب می‌شود تمام حواس شما به سمت درس و مطالعه جمع شود.

برنامه‌ریزی داشته باشید

داشتن یک برنامه درسی با حجم مشخص و اجباری موجب می‌شود که خود را ملزم به رعایت آن کنید. در این صورت باید در زمان مشخصی درس را تمام کنید اینگونه ذهن دیگر فرصت خیال‌پردازی نخواهد داشت. با داشتن برنامه‌ریزی تعیین شده ذهن فقط درگیر درس خواندن و تمام کردن مبحث موردنظر در زمان مشخص می‌شود.

از تکنیک‌های تمرکز ذهنی استفاده کنید

استفاده از تکنیک‌های تمرکز ذهنی همچون مدیتیشن و تنفس عمیق به شما کمک می‌کند تا ذهن آرامی داشته باشید و از خیال‌پردازی دوری کنید.

با خیال‌پردازی مقابله کنید

همواره بر روی مطالب متمرکز باشید برای این کار تمرین کنید و با خیال‌پردازی مقابله نمایید. تمرین مطالعۀ متمرکز موجب می‌شود به مروز زمان تمرکز شما بهبود یابد و دیگر خیال‌پردازی نکنید.

به صداهای اطراف بی‌توجه باشید

برای این کار تمرین کنید به‌عنوان مثال اگر کسی در اطراف شما با تلفن صحبت می‌کند به او توجه نکنید. توجه نکردن به اطرافیان و کارهای آن‌ها پس از مدتی تبدیل به عادت می‌شود. با بی‌توجهی به اتفاقات اطراف پس از مدتی دیگر به هیچ کاری جر درس خواندن فکر نخواهید کرد.

سؤال پرسیدن از خود

یکی از راه‌های افزایش تمرکز و جلوگیری از خیال‌پردازی هنگام مطالعه سؤال پرسیدن از خود است. با پرسش از خود ذهن عمیق‌تر با درس درگیر می‌شود. با این روش یادگیری درس ساده‌تر صورت می‌گیرد و دچار خستگی کمتری خواهید شد.

دوری کردن افکار منفی از خود

سعی کنید افکار منفی را از خود دور کنید. برای این کار تمام افکار غیر از درس خواندن را بر روی کاغذ یادداشت کنید و به خودتان قول دهید که در زمان دیگری به آن‌ها خواهید پرداخت. یادداشت کردن افکار مزاحم موجب می‌شود افکار گوناگون در مغز شما انباشته نشود و خیال‌پردازی نکنید.

در مکان منظم و آرام مطالعه کنید

سعی کنید در مکانی مرتب و به دور از آشفتگی مطالعه کنید. مطالعه در مکان نامرتب سبب آشفتگی ذهنی شما خواهد شد و انرژی منفی را به شما منتقل می‌کند.  دیگر آنکه از مطالعه در مکان‌های شلوغ و پر سر و صدا دوری کنید و سعی کنید فضای آرامی را برای مطالعه انتخاب کنید.

برای خود تست طرح کنید

در حین خواندن درس برای خود تست طرح کنید و به آن جواب دهید. این کار موجب ایجاد تنوع در خواندن می‌شود و ذهن شما را از خیال‌پردازی دور می‌کند.

سخن پایانی

خیال‌پردازی در حین مطالعه از چالش‌هایی است که اغلب دانش‌آموزان در هنگام درس خواندن با آن درگیر هستند. خیال‌پردازی هنگام مطالعه تمرکز را از بین می‌برد و دانش‌آموزان را از مطلب اصلی دور می‌کند. راهکارهای مختلفی برای جلوگیری از خیال‌پردازی در هنگام مطالعه وجود دارد. از جمله کارهایی که موجب جلوگیری از خیال‌پردازی در هنگام درس خواندن می‌شوند می‌توان به پویایی و نکته‌برداری در زمان مطالعه، انتخاب مکان مناسب برای مطالعه، تندخوانی و خواندن با صدای بلند اشاره کرد. در این مقاله راهکارهای گوناگونی برای جلوگیری از خیال‌پردازی هنگام مطالعه بیان شد. امیدواریم با مطالعۀ این مطلب بتوانید با این مشکل مقابله کنید و تمرکز کافی را در زمان مطالعۀ دروس داشته باشید.

مشاوره رایگان و انتخاب کلاس

Shape