سامانه جامع آموزش خصوصی

Shape Shape
Shape
Shape
Shape

برنامه‌ریزی درسی نوروز برای دانش آموزان

اغلب دانش آموزان با آغاز تعطیلات نوروزی از خواندن درس‌ها اجتناب می‌کنند و تمایلی برای مرور کردن درس‌ها و تکالیف خود ندارند. اما داشتن یک برنامه بسیار سنگین برای این ایام نیز کار مناسبی نیست. زیرا دانش آموزان را بسیار بی‌انگیزه می‌کند.

لازم است برای روزهای عید، از روز دوم تا دوازدهم به صورت متعادل و منظم یک برنامه درسی برای مطالعه همه کتاب‌ها داشت. در این صورت هیچ کدام از مباحث کم‌رنگ یا فراموش نمی‌شوند. برنامه ریزی درسی عید را می‌توانید تحت نظر یک مشاور خبره انجام دهید و یا این که خودتان با کمی مطالعه می‌توانید از انجام این کار بربیایید. در این مقاله از سایت استاد عرب‌ شاهی با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد برنامه ریزی درسی نوروز برای دانش آموزان با شما صحبت کنیم.

اهمیت تعطیلات نوروزی برای درس خواندن دانش آموزان

تعطیلات نوروزی در بهترین حالت خود می‌تواند بین 14 تا 16 روز باشد. در ایام عید کلاس‌های آموزشی و مدارس تعطیل هستند. بنابراین دانش آموزان فرصت می‌یابند که در این روزهای تعطیل برای برطرف کردن مشکلات درسی خود اقدام کنند. برای اینکار حتما از معلم خصوصی کمک بگیرید. در این صورت با جدیت و نظم بهتری از تعطیلات عید استفاده می‌کنید.

ایام عید می‌تواند برای دانش آموزان یک نقطه عطف به لحاظ موقعیت زمانی محسوب شود. بنابراین افرادی که در این ایام سمت و سوی حرکت خود را درست تعیین می‌کنند می‌توانند وضعیت مساعدتر و بهتری را برای خود رقم بزنند. برنامه ریزی درسی نوروز می‌تواند به شما کمک کند تا حجم درس‌های عقب‌مانده خود را در ایام تعطیل بخوانید. دانش­آموزان کنکوری که در ایام عید توانسته‌اند با یک برنامه‌ریزی ایده­آل بخشی از درس‌های خود را بخوانند و یا تکمیل کنند، همواره نتیجه مطلوب‌تری در کنکور گرفته‌اند. در واقع می‌توان چنین اذعان داشت که ایام عید برای دانش‌آموزانی که آزمون کنکور دارند بسیار مهم است. استفاده از کلاس‌های نکته و تست در این ایام بسیار مفید است.

در کل افرادی که از همین دوران تعطیلی برای جمع‌بندی کردن منابع خود استفاده می‌کنند، می‌توانند به نتایج خوبی که امیدش را دارند برسند. همین روحیه خوب و داشتن امیدواری می‌تواند به دانش آموزان کمک کند که یا توان و قدرت بیشتری در باقی روزها به مطالعه بپردازند. از این جهت برنامه ریزی درسی نوروز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نوعی دلگرمی و فرصت دوباره است.

مطالعه و استراحت در ایام نوروز

در ایام نوروز دانش آموزان باید اول به مطالعه خود اهمیت بدهند و بعد از آن استراحت را نیز در برنامه خود به اندازه کافی در نظر بگیرند. بخصوص برای دانش آموزان کنکوری وزنه مطالعه باید سنگین‌تر باشد. در واقع دانش آموزان می‌توانند در روزهای نخست عید برنامه‌های مطالعاتی خود را اجرا کنند و در پایان کار به سفر و استراحت بپردازند. ایام عید دوره طلایی برای مرور درس‌ها و رفع اشکال آن‌ها است.

به طور قطع مرور کردن کتاب‌های درسی و جزوه‌ها را در اولویت کار خود قرار دهید. اگر شما یک دانش‌آموز کنکوری هستید حتما لازم است که تست نیز بزنید. باید بدانید که تست زدن در این ایام می‌تواند بسیار مهم‌تر از ماه‌های قبل باشد. زیرا دیگر سه ماهی بیشتر به کنکور نمانده است و شما باید درس‌هایی را که خوانده‌اید با تست زدن در ذهن خود تثبیت کنید. در واقع جدی‌ترین کار همان تست زدن درس‌ها و کتاب‌هایی است که در اختیار دارید. توصیه ما به شما این است که در این زمان به منبع‌های کمک آموزشی و تست زنی که پیش از این خوانده‌اید مراجعه کنید.

تنها در صورتی بهتر است به منابع تستی جدید رجوع کنید که منابع تست قبلی خود را به دفعات و بارها مرور کرده و تسلط کافی بر آن‌ها پیدا کرده باشید. بیشتر دانش آموزان در دوران عید تنها به چند درسی که در آن مشکل دارند مراجعه می‌کنند. برنامه ریزی درسی عید باید به صورت متوازن همه درس‌ها را در خود جای دهد. در نظر داشته باشید که نظریه کنار گذاشتن بعضی از دروس در روزهای تعطیل اصلا به نفع شما نیست. بنابراین بیشتر سعی کنید که در روزهای تعطیل، عید تست‌زنی درس‌های مهم را در برنامه خود بگنجانید و درس‌هایی که به آن تسلط بیشتری دارید را مرور کنید و یا تست بزنید.

برنامه‌ریزی برای کنکور در ایام عید نوروز

عید برای داوطلبان کنکوری تعطیل نیست. با شروع تعطیلات نوروزی مهم‌ترین و حساس‌ترین دوره برای آمادگی کنکور آغاز می‌شود. به علت این که در این دوران کلاس‌های مدرسه و کلاس‌های جبرانی برای عقب‌ماندگی درس‌ها تعطیل هستند، بنابراین برنامه‌ریزی در عید نسبت به سایر زمان‌ها متفاوت است. اگر امسال اولین سالی است که باید کنکور بدهید بایستی به طرزی متفاوت از سال‌های قبل به استقبال فصل بهار بروید.

خانه شما دیگر مثل قبل بوی عید را به صورت سال‌های پیشین ندارد. بلکه بویی از جنس درس و کنکور دارد و این سال نوروز دیگر برای شما تعطیل نیست. در این ایام باید خانه‌تکانی را در ذهن خود انجام دهید. به این صورت که اضافه‌ها را از ذهن خود دور بیندازید و داشته‌هایتان را به صورت منظم گردگیری کنید. برای داوطلبان کنکوری بهار فصلی نو برای رویش مجدد است.

برنامه ریزی درسی عید برای دانش آموزان غیر کنکوری

اگر دانش‌آموز سال‌های پایین‌تر هستید لازم است که در ایام عید یک برنامه‌ریزی درست برای خود انجام دهید. توجه داشته باشید که یک برنامه‌ریزی درست با مدیریت بهینه در ایام تعطیلات عید می‌تواند سبب شود تا ایام عید برای شما به بهترین نحو بگذرد؛ هم این که از افت تحصیلی شما پیشگیری کند. در ادامه یک نمونه برنامه سادخ درسی برای دوران نوروز در نظر گرفته‌ایم.

نکات کلی:

  • این برنامه فقط یک نمونه است و باید با توجه به شرایط و نیازهای خودتان آن را تغییر دهید.
  • سعی کنید تعادلی بین درس خواندن، تفریح و استراحت در برنامه تان ایجاد کنید.
  • قبل از شروع برنامه ریزی، وضعیت درسی‌تان را بررسی کنید و ببینید در کدام درس‌ها ضعیف‌تر هستید.
  • برای هر درس، یک هدف مشخص تعیین کنید.
  • برنامه تان را واقع بینانه بنویسید و از نوشتن برنامه‌های سنگین و غیرقابل اجرا خودداری کنید.
  • در طول برنامه‌تان، انعطاف‌پذیری داشته باشید و در صورت نیاز، آن را تغییر دهید.

برنامه پیشنهادی:

  • روز اول و سیزدهم عید: استراحت و تفریح
  • روز دوم تا دوازدهم عید، صبح‌ها:

2 ساعت مطالعه درس‌های تخصصی (مانند ریاضی، فیزیک، شیمی)

1 ساعت مطالعه زبان انگلیسی

بعد از ظهرها:

1 ساعت مطالعه درس های عمومی (مانند فارسی، تاریخ، ادبیات)

1 ساعت تست زنی

عصرها:

2 ساعت تفریح و سرگرمی

نکات تکمیلی:

در طول برنامه‌تان، حتماً به خودتان استراحت بدهید. سعی کنید در محیطی آرام و بدون مزاحمت درس بخوانید.

از روش‌های مختلف مطالعه مانند خلاصه نویسی، تست زنی و گروهی درس خواندن استفاده کنید.

در صورت نیاز، از معلم خصوصی یا کلاس‌های تقویتی کمک بگیرید.

ایام تعطیل در نوروز یکی از بهترین فرصت‌هایی که برای هر دانش‌آموز مدرسه‌ای پیش می‌آید. زیرا بعد از گذراندن شش ماه مدرسه رفتن و درس خواندن الان وقت استراحت رسیده است. این ایام می‌تواند به شما کمک کند تا انرژی شما بیشتر ذخیره شود و با روحیه‌ای مضاعف بعد از دو هفته تعطیلی به مدرسه بازگردید. اما باید بدانید که استراحت مطلق نیز در این روزها به نفع شما نیست و سبب می‌شود تا به شما در درس‌هایتان افت کنید. بنابراین در ایام عید یک برنامه ریزی درسی عید لازم است. این برنامه‌ریزی باید در کنار استراحت و تفریح شما باشد. بدین معنا که شما باید به صورت متوازن هم استراحت و گردش کنید و هم هر روز را به مرور کردن درس‌های عقب‌افتاده خود بپردازید.

عملکردهای گوناگون دانش آموزان در ایام تعطیلات عید

در نظر داشته باشید که دانش آموزان در ایام عید دارای عملکردهای متفاوتی هستند. در زیر این عملکردها را توضیح می‌دهیم:

  • بعضی از دانش آموزان تنها در روزهای عید به تفریح و استراحت می‌پردازند. این دانش آموزان دچار ضررهای زیاد در درس‌های خود بعد از ایام عید خواهند شد.
  • بعضی از دانش آموزان ساعات زیادی از عید را به خواندن درس‌ها اختصاص می‌دهند. البته اغلب آن‌ها این کار را به اصرار والدین خود انجام می‌دهند. این کار باعث می‌شود تا آن‌ها به زودی خسته و کسل شوند.
  • بعضی از دانش آموزان نقص‌های درسی خود را رفع می‌کنند و درس‌هایی که در آن‌ها ضعیف هستند را می‌خوانند. این کار سبب می‌شود تا آن‌ها موفقیت‌های بیشتری را به دست بیاورند.
  • بعضی از دانش آموزان نیز در ایام تعطیلات عید درس‌های خود را دوره می‌کنند تا به ثبت مطالب درسی در ذهن خود بپردازند.

بهترین روش برای مطالعه در ایام عید

بهترین روش در ایام عید روشی است که به صورت متعادل و درست اجرا شود.

  1. اولین کاری که باید انجام دهید این است که چند روز قبل از ایام تعطیلات در عید درس‌های خود را از سخت‌تر به درس‌های راحت‌تر اولویت‌بندی کنید. درس‌هایی که سخت هستند و در آن‌ها ضعیف‌تر هستید را ابتدا مطالعه کنید.
  2. روز نخست و روز سیزدهم عید را به استراحت بپردازید و تفریح کنید. در این روزها بهتر است که درس نخوانید.
  3. روز دوم تا دوازدهم در تعطیلات نوروزی را به مطالعه درس‌هایی که در آن‌ها ضعیف هستید بپردازید و یا این که درس‌های خود مرور کنید.
  4. لازم است که برای مرور کردن درس‌های خود برنامه‌ریزی مدون تهیه کنید و برنامه را داخل یک دفتر بنویسید. برنامه ریزی درسی عید به صورت منظم و مدون می‌تواند به شما بسیار کمک کند. لازم است که برای هر درس یک زمان معین و مشخص را تعیین کنید.
  5. می‌توانید از یکی از اعضای خانواده خود برای اجرا کردن برنامه‌ریزی درسی خود کمک بگیرید. بدین معنا که به او بگویید که برای شما نقش پشتیبان یا ناظر را بازی کند.
  6. اگر توانستید برنامه هر روز را به صورت درست اجرا کنید می‌توانید یک جایزه برای خود در نظر بگیرید. اگر هم که نتوانستید برنامه را به صورت دقیق و درست پیاده‌سازی کنید یک تنبیه برای خود قائل شوید.

در نظر گرفتن موارد بالا به شما کمک می‌کند تا یک برنامه‌ریزی درست در ایام عید برای خود داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد برنامه ریزی درسی نوروز برای دانش آموزان با شما صحبت کردیم. در نظر داشته باشید که برنامه ریزی درسی عید از اهمیت زیادی برای همه دانش آموزان در هر مقطعی برخوردار است. بنابراین لازم است که این موضوع را مهم در نظر بگیرید.

مشاوره رایگان و انتخاب کلاس

Shape