سامانه جامع آموزش خصوصی

Shape Shape
Shape
Shape
Shape

بهترین روش مطالعه دروس حفظی

بهترین روش مطالعه دروس حفظی

خواندن درس‌های حفظی در برخی از موارد می‌تواند برای برخی از دانش آموزان و دانشجویان دشوار باشد. همچنین داوطلبان کنکور نیز برای خواندن درس‌هایی که حفظی هستند در بیشتر موارد به چالش برخورد می‌کنند. برای این که بتوانید به خوبی از پس دروس حفظی بربیایید لازم است که روش‌های مطالعه این دروس را بدانید. باید بدانید که با داشتن یک برنامه‌ریزی درست و مطالعه با روشی اصولی می‌توانید به سادگی درس‌های حفظی خود را به خاطر بسپارید و بهترین نتیجه را بگیرید. در این مقاله از سایت عرب شاهی قصد داریم تا در مورد بهترین روش مطالعه دروس حفظی با شما صحبت کنیم.

نحوه مطالعه درس‌های حفظی

برخی از دانش آموزان یا دانشجویان هستند که در طول تحصیل درس‌ها را به درستی مرور نمی‌کنند و زمان کافی را برای مطالعه هر درس اختصاص نمی‌دهند. در نتیجه این کار است که در شب امتحان با انبوهی از درس‌های نخوانده روبه‌رو می‌شوند که برای مطالعه آن‌ها وقت بسیار کمی باقی مانده است. زمانی که شما دروس حفظی را تنها در شب‌های امتحان مطالعه می‌کنید، اگر هم موفق شوید که تمام آن‌ها را بخوانید این دروس تنها برای چند ساعت در حافظه شما باقی خواهند ماند و به زودی فراموش می‌شوند. در نظر داشته باشید که این روش نمی‌تواند برای آزمون‌های جامع مختلف از جمله کنکور روشی مفید باشد. بلکه به علت این که این راه را می‌توان از بدترین روش‌ها برای مطالعه دروس حفظی دانست و خیلی سریع درس‌ها از خاطر شما پاک می‌شوند. بنابراین نمی‌توانید به نتیجه مطلوبی در آزمون‌های کنکور برسید. روش مطالعه دروس حفظی بایستی بر اساس اصول و به تدریج و در طی زمان‌های مختلف باشد تا در حافظه شما برای مدت‌زمان طولانی ثبت شود.

زمانی شما می‌توانید درصد بسیار خوبی را در دروس حفظی کسب کنید که آن‌ها را به حافظه بلندمدت خود منتقل کنید. به همین دلیل است که نیاز دارید تا از روش‌های مفید در این خصوص بهره بگیرید. باید بدانید که این روش‌ها می‌توانند حافظه بلندمدت شما را تحت تاثیر قرار دهند و آن را به چالش بکشند.

توجه داشته باشید که تا این جا روش‌های متعددی برای خواندن دروس حفظی و انتقال آن‌ها به حافظه بلندمدت توسط محققان گفته شده است. اما برخی از روش‌ها هستند که کارایی بیشتر و موثرتری را دارا هستند. این راه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا روش مطالعه دروس حفظی را به خوبی بدانید و آن‌ها را به کار ببندید. در این­جا برخی از این روش‌ها را برای شما توضیح می‌دهیم:

  1. روش یادآوری کردن فعال

یک روش برای مطالعه کردن درس‌های حفظی این است که بتوانید مطالب را به صورت فعالانه به خاطر بیاورید. یادآوری کردن فعال روشی بسیار متفاوت با یادآوری کردن غیر فعال است. در وضعیت غیر فعال دانشجویان یا دانش آموزان و یا افرادی که می‌خواهند خود را برای آزمون‌های جامع مختلفی مانند کنکور آماده کنند درس‌ها را به شکل منفعل یاد می‌گیرند. برای مثال در روش یادآوری کردن فعال می‌توانید یادداشت‌های خود را در طول روز چندین بار مرور کنید. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید در این روش برای خود به کار بگرید این است که صدای خود را ضبط کنید و در طول روز یا هفته به صدای خود گوش بدهید. این کار سبب می‌شود تا درس‌ها را به صورت مرتب و منظم مرور کنید و در حافظه بلند مدت خود ثبت کنید. در نظر داشته باشید که این کار سبب می‌شود تا در روز امتحان و یا روز کنکور به راحتی می‌توانید پاسخ سوالات دروس حفظی را بدهید و نتیجه بسیار خوبی بگیرید. روش دیگری که می‌تواند برای یاد گرفتن دروس حفظی بسیار مناسب باشد تماشای ویدئوی این دروس است. برای مثال اگر استادی در حال تدریس دروس حفظی موردنظر شما در اینترنت است می‌توانید ویدئوی موردنظر را چند بار و در روزهای مختلف ببینید. این کار سبب می‌شود تا به بهترین شکل درس‌های حفظی در حافظه شما ثبت شوند. روش مطالعه دروس حفظی ر صورت به کار بردن اصول کاربردی می‌تواند بسیار ساده باشد.

یکی دیگر از راه‌ها در روش یادآوری فعال این است که مبحثی را که مدنظر دارید انتخاب کنید. سپس برای این مبحث برخی از سوالاتی را که احتمال می‌دهید تا در امتحان مطرح شوند را بنویسید و آن‌ها را از خود امتحان بگیرید. این کار سبب می‌شود تا به مغز شما فشار وارد بیاید و این روش همان یادگیری به صورت فعال است که بسیار کاربردی و مفید است. در واقع شما می‌توانید با اعمال این روش در روز آزمون دیگر با فراموشی موضوعات مختلف در درس موردنظر مواجه نشوید. در این روش شما هم مطالبی را مرور می‌کنید که قبلا خوانده‌اید و حال می‌خواهید آن‌ها را در ذهن خود ثبت کنید و هم مطالبی که نخوانده‌اید و با این روش می‌توانید آن‌ها را یاد بگیرید. در نظر داشته باشید که این متد را می‌تواند یکی از مهم‌ترین روش‌ها در این گروه دانست زیرا سبب می‌شود تا یادگیری شما بسیار عمیق‌تر شود. لازم است بدانید که از بهترین روش‌ها در این زمینه برای یادآوری فعال بهره‌گیری از فلش کارت است.

  1. یادگیری توزیعی

یادگیری به صورت توزیعی یکی از روش‌های یادگیری دروس حفظی است که امروزه بسیار کاربردی است. بسیاری از افراد از این روش برای یادگیری و ثبت دروس حفظی در حافظه خود بهره می‌گیرند. در واقع یادگیری توزیعی را می‌توان یک روش مطالعه دروس حفظی دانست. تمرکز اصلی این روش بر روی مرور کردن و مرور مطالبی است که قبلا خوانده‌اید، اما این کار را در دوره‌های زمانی بهینه انجام می‌دهید. در نظر داشته باشید که بهره‌گیری از این روش یادگیری سبب می‌شود تا ذهن شما به بیشترین سطح از یادگیری مطالب در طولانی‌مدت برسد. این تکنیک عالی شما را وادار می‌کند تا از یادآوری فعال بهره بگیرید و اطلاعاتی که قبلا آموخته‌اید را به درستی به خاطر بیاورید. شما می‌توانید از این روش برای یاد گرفتن همه درس‌های خود بهره بگیرید و نتیجه‌های بسیار عالی دریافت دارید. یادگیری توزیعی درس‌های حفظی برای تقویت کردن حافظه بلندمدت بسیار کاربردی است و فرق زیادی با مطالعه کردن صرف در شب‌های امتحان و یادگیری‌های سطحی دارد.

بهترین روش مطالعه دروس حفظی جهت آزمون کنکور

برای این که بتوانید دروس حفظی کنکور را به خوبی یاد بگیرید لازم است که برخی از روش‌ها در این خصوص را بدانید. در زیر به بهترین روش مطالعه دروس حفظی برای آزمون کنکور اشاره می‌کنیم:

  1. درس‌ها را به شکل قسمت‌های کوتاه بخوانید

یکی از روش‌ها برای خواندن درس‌های حفظی برای آزمون کنکور این است که همه درس‌ها را به بخش‌های کوتاه تقسیم‌بندی کنید. برای این کار لازم است که در زمان‌هایی که تمرکز دارید به مدت ده دقیقه تا یک ربع ساعت بخش‌های یک درس حفظی را بخوانید. این کار سبب می‌شود تا تمرکز شما افزایش یابد. در نظر داشته باشید در زمان‌هایی که خسته هستید و حال و حوصله درس خواندن ندارید تمرکز شما پایین است. بنابراین در این وقت‌ها عملا مطالعه کردن بی‌فایده است و فقط وقت شما هدر می‌رود. زمانی که شما مدتی کوتاه را به خواندن یک بخش اختصاص دادید لازم است راجع به چیزهایی که خوانده‌اید به ذهن خود رجوع کنید. پایداری خواندن خود را به وسیله افزایش دادن زمان مطالعه در هر هفته یا هر روز بالاتر ببرید. برای مثال اگر در یک هفته ده دقیقه یا یک ربع برای خواندن هر بخش دروس حفظی در نظر گرفته‌اید هفته بعد می‌توانید این زمان را به بیست دقیقه برسانید.

  1. یادداشت‌برداری کنید

یادداشت‌برداری کردن یکی دیگر از راه‌های مفید و موثر برای خواندن درس‌های حفظی برای کنکور است. همچنین می‌توان یادداشت‌برداری کردن را روش مطالعه دروس حفظی برای دانش آموزان برای پایه‌های پایین‌تر تحصیلی نیز دانست. زمانی که در حال خواندن درس‌های حفظی هستید مطالب با اهمیت‌تر را بنویسید. کار نوشتن به شما یاری می‌کند تا اطلاعات را بهتر و بیشتر به یاد بیاورید. در حقیقت با این کار سبب می‌شوید تا مطالب از حافظه کوتاه‌مدت شما به حافظه بلندمدت انتقال پیدا کند. برای مثال در این روش می‌توانید زیر مضامین و مفهوم‌هایی که به نظرتان مهم می‌آیند خط بکشید و یا ایده‌ها و نظراتی که در هنگام خواندن به رهن شما می‌رسد را یادداشت کنید.

  1. زیر مفهوم‌های مهم در هر درس را هایلایت کنید

هایلایت کردن موضوعات مهم در یک درس حفظی یکی از کاربردی‌ترین روش‌ها برای یادگیری و به خاطر سپردن دروس حفظی است. باید بدانید که در این کار لازم است که فقط مطالبی را که به نظر مهم می‌آیند را هایلایت کنید. به عنوان مثال در یک صفحه می‌توانید تنها به دور چند تا کلمه کلیدی خط بکشید. پیش از این که جمله‌ای را هایلایت کنید از خودتان بپرسید که آیا این اطلاعات می‌تواند هدف را من را کامل کنند و تأثیر بیشتری در یادگیری این درس در ذهن من داشته باشند. اگر پاسخ شما خیر است بهتر است که آن مطلب را هایلایت نکنید. در حقیقت بهترین راه برای یاد گرفتن دروس حفظی با روش هایلایت این است که از هر صفحه‌ای که می‌خوانید در نهایت سی درصد آن را هایلایت کنید. این کار سبب می‌شود تا حافظه دیداری در شما با این مطالب هایلایت شده درگیر شود. زمانی که شما بیشتر از سی درصد از مطالب یک صفحه را هایلایت می‌کنید دیگر این روش نمی‌تواند مفید باشد. زیرا چشمان شما به این روش عادت می‌کند و دیگر این روش نمی‌تواند کاربری مفیدی داشته باشد. این روش مطالعه دروس حفظی در صورت اجرای درست می‌تواند بسیار مناسب باشد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد بهترین روش مطالعه دروس حفظی با شما صحبت کردیم. یادگیری بهترین روش مطالعه دروس حفظی می‌تواند به شما کمک کند که به راحتی از پس همه این دروس بربیایید و آزمون‌های خود را با موفقیت پشت سر بگذارید.

مشاوره رایگان و انتخاب کلاس

Shape